35 pacients es recuperen a l’Hotel Salut Ciutat de Martorell

616
Hotel Salut Ciutat de Martorell

Fa 15 dies que l’Hotel Ciutat de Martorell es va convertir en Hotel Salut per disposar d’un espai d’aïllament i atendre les necessitats de les persones contagiades pel coronavirus. En una setmana es va haver d’enllestir el traspàs, l’adaptació de l’hotel, l’organització de la primera planta i l’establiment dels protocols. Malgrat haver hagut de córrer en un inici, la valoració que fa el personal sanitari és positiva.

L’organització va ser coordinada per la direcció del CAP de Buenos Aires, de la mà de Soledad Rosende i Sònia Miravet, i les infermeres Ana Oliver i Rafi Bueno. Certament, el personal sanitari ha hagut de readaptar les seves funcions. Ana Oliver, infermera del CAP de Buenos Aires, ara és la responsable assistencial de l’Hotel Salut Ciutat de Martorell: “Abans passava consulta amb els meus pacients, a qui trobo a faltar moltíssim, i ara he hagut d’aprendre temes de gestió”. És cert que no deixa de ser infermera, però qui porta el pes d’atenció als pacients són les seves companyes.

 Ana Oliver, infermera i responsable assistencial a l'Hotel Salut Ciutat de Martorell

La implicació no ha vingut només dels sanitaris, el personal de l’hotel també ha col·laborat moltíssim i ho segueix fent. Oliver creu que els treballadors de l’Hotel Ciutat de Martorell, on també s’inclouen les treballadores del servei de la neteja, “mereixen que se’ls reconegui la seva feina ara i quan tot això acabi. Estan donant el 100% del seu esforç, sempre estan disposats”.

Ana Oliver, infermera i responsable assistencial a l'Hotel Salut Ciutat de Martorell

Els pacients que estan ingressats a l’Hotel Salut Ciutat de Martorell són autònoms, és a dir, poden ocupar-se de la higiene personal ells sols, així com vestir-se, menjar o ser responsables de la seva medicació. Tal com explica Oliver, la tria “no és tant per edat, sinó per estat físic”. Fins fa dos dies hi havia 41 persones ingressades, però quan ahir va acabar el torn de les vuit del vespre n’hi havia 35. Això sí, amb pacients pendents de llits lliures per poder ingressar.

Ara mateix hi ha 37 habitacions en actiu a l’hotel, que corresponen a la primera planta, però totes elles tenen dos llits o un de matrimoni. Només en alguns casos les habitacions estan ocupades per dues persones, si són matrimonis o familiars. No tots els dormitoris es poden doblar, ja sigui pel mateix pacient, que ha d’estar aïllat, o perquè el personal sanitari no pot assumir la cura de tots els malalts.

L’Hotel Salut disposa d’onze infermeres, quatre metges, una auxiliar d’infermeria i dues persones de l’administració sanitària. La majoria són del CAP de Martorell, però també dels d’Esparreguera, Pallejà, Abrera, Martorell Rural i d’un centre extern a l’Institut Català de la Salut.

Els Centres d’Atenció Primària estan sent essencials durant la crisi sanitària per frenar visites urgents als hospitals. Oliver explica que “hem aconseguit, i encara ho aconseguim, contenir emocionalment a molta gent. Els meus companys estan fent trucades telefòniques a pacients amb símptomes de la COVID-19, però també a altres persones que poden consultar qualsevol altra patologia”.

La feina dels CAP és molts cops invisible, però tal com diu Ana Oliver, “s’està fent evident que som una part molt important del sistema sanitari i que fem una feina també molt important”. Expressa que “això està demostrant que el personal sanitari té moltes ganes de treballar i que posem molt de la nostra part i molt bona intenció”.

Ana Oliver, infermera i responsable assistencial a l'Hotel Salut Ciutat de Martorell