Avaluació formadora i continguts adaptats per al tercer trimestre escolar

1179
Escola Mercè Rodoreda
Escola Mercè Rodoreda

El curs 2019-20 serà un dels més estranys de la darrera dècada, i és que la crisi de la Covid-19 i el confinament han obligat mestres i alumnes a seguir el darrer tram escolar a casa. I sense deixar de banda els continguts que han d’assolir durant el curs, els equips directius de cada centre ja s’han posat per feina per tal de resoldre un trimestre ple d’incerteses. A Martorell, prop de 5000 alumnes han hagut de seguir l’última part del curs des de casa, un escenari totalment diferent a l’habitual.

Als centres els han sorgit dos grans dilemes: com avaluar el tercer trimestre i com es durà a terme la preinscripció del proper curs. Amb el 70% del contingut impartit i ja mirant de reüll les vacances, toca resoldre un trimestre que ha començat fa dues setmanes, i que els centres han fet mans i mànigues per salvar.

Entre les diferents opcions perquè els alumnes rebin els continguts, n’hi ha d’adaptades a cada edat: l’aplicació TokApp, que utilitzen a l’Escola Juan Ramón Jiménez; el classroom i el correu electrònic de l’Escola José Echegaray; el blog de l’Escola Mercè Rodoreda, on s’hi pengen propostes obertes per als alumnes; la pàgina web de l’Institut Pompeu Fabra o les classes en línia que ja ha engegat l’Escola La Mercè.

En aquest sentit, la directora de l’Escola La Mercè, Montse Font, admet que ha estat un repte adaptar la comunicació a la distància i que aquest tercer trimestre suposa “una nova manera d’estar en contacte amb alumnes i famílies, una nova manera de treballar i un nou aprenentatge en tots els sentits”.

Montse Font, directora Escola La Mercè

La responsable de l’Escola Vicente Aleixandre, Anna Llopart, explica que mantenen el contacte amb els escolars i les famílies “amb el mòbil i el correu electrònic” i que, setmanalment, es proposa una tasca globalitzada per cada curs i adaptada a cada edat, que intentem que siguin molt motivadores pels infants”.

Anna Llopart, directora Escola Vicente Aleixandre

Les escoles no perden de vista l’estat emocional d’alumnes i famílies i com passen el confinament. La directora de l’Escola Mercè Rodoreda, Gemma Lajarín, explica que “hem prioritzat l’atenció a les famílies per saber la situació de cadascuna d’elles i detectar quines tenen accés telemàtic, quines no i quines no tenen recursos de material escolar”, a més d’aplicar les mesures del Departament d’Ensenyament.

Gemma Lajarín, directora Escola Mercè Rodoreda

El Departament d’Ensenyament ha donat directrius al respecte, i ha insistit en que l’acompanyament en la vessant més emocional ha de ser imprescindible per encarar el tercer trimestre.

I després d’adaptar-se al nou escenari, les escoles i instituts ja miren cap al final de curs i a l’inici del proper. D’entrada, l’avaluació d’aquest trimestre serà formadora, del tot positiva, i donant prioritat a les notes del primer i el segon. Aquest és un punt on tots els centres coincideixen, així com en personalitzar la matèria per a cada alumne.

Però la preinscripció del curs vinent és una incògnita. No saber quants alumnes entraran nous en una escola o tenir recursos per poder cursar-la per via telemàtica són els maldecaps dels directors dels centres. Xavier Joseph, director de l’IES Pompeu Fabra, té clar que “no podem començar un curs amb normalitat sense una preinscripció, que és un instrument bàsic per confeccionar grups i horaris i saber quins alumnes tindrem”.

Xavier Joseph, director IES Pompeu Fabra

Les direccions de les escoles es mantenen amb els cinc sentits alerta per superar el que pot ser un primer trimestre en punt mort. La directora de l’Escola José Echegaray, Cristina Dalmau, creu que caldrà “plantejar un primer trimestre bastant diferent, d’acollida i retorn, amb alumnes que hauran estat molt de temps a casa sense contacte directe amb una part molt important de la seva vida. Caldrà seguir sent molt creatius per adaptar confinament i tornada a l’escola”.

Cristina DAlmau, directora Escola José Echegaray

La responsable de l’Escola Juan Ramón Jiménez, Àngels Saborit, reconeix que per al proper curs “caldrà replantejar continguts i materials”, però sense negativitat: “En el nostre cas, a educació infantil i primària, fem aprenentatges molt competencials i amb marges amplis, adaptant-los al ritme de cada infant”.

Àngels Saborit, directora Escola Juan Ramón Jiménez

Des d’ara fins al mes de juny, l’enginy i l’empatia seran els protagonistes d’un curs que, en cap moment, esperava abaixar el teló amb un confinament.