Bernabéu: “Les pantalles són un problema quan els infants estan més hores connectats que fora de línia”

1622
Estan Pantallats? Xerrada del psicòleg Jordi Bernabéu
Estan Pantallats? Xerrada del psicòleg Jordi Bernabéu

L’AMPA de l’Escola Els Convents va convidar ahir dimarts el psicòleg Jordi Bernabéu per impartir una xerrada al voltant de l’ús de les noves tecnologies per part dels infants. La sessió es va centrar en el alumnes de 6è de Primària, i Bernabéu va donar pautes a mares i pares a l’hora d’enfocar l’inevitable digitalització dels seus fills. La línia vermella en l’ús de les noves tecnologies i les xarxes és, pel psicòleg, quan afecta el rendiment escolar i les relacions personals.

Estan Pantallats? va ser el títol escollit per la xerrada de Bernabéu, qui actualment treballa a l’Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa. El punt de partida va ser entendre que l’àmbit digital ja és una realitat, un nou model de relació plenament existent, i que no s’ha d’entrar en la discussió d’estar a favor o en contra de la seva implantació. Així ho destacava en la sessió celebrada a la mateixa escola:

Jordi Bernabéu, psicòleg

Pel psicòleg, “cal aplicar nous criteris educatius que ajudin a desenvolupar l’ús de les noves tecnologies entre els infants de manera sana, crítica i constructiva”. Partint de la base que hi ha un elevat número de nois i noies que fan un abús dels dispositius digitals i de les xarxes socials, el psicòleg admet que no hi ha una edat estàndard per començar a fer-ne ús ni un número d’hores determinades recomanades: “no és el mateix que l’infant es passi connectat tres hores per fer els deures que per jugar; ni el fet d’usar el WhatsApp per passar l’estona que connectar-se tot el dia sense treure-li cap ús”.

Jordi Bernabéu, psicòleg

La línia vermella és “quan l’ús es converteix en un comportament de risc, que podria portar l’infant a ser estar més de tres o quatre hores jugant”. I sobretot, sempre que “tingui repercussions acadèmiques, familiars, relacionals i que interfereixi en el dia a dia i en el desenvolupament de les activitats extraescolars. Quan l’infant està més hores connectat que no pas fora de connexió i quan això en converteix en una font d’aïllament”.

Bernabéu detalla que “hi ha estudis que evidencien unes diferències en els usos que fan de les noves tecnologies els nois i les noies. Els primers entenen més la pantalla des d’una lògica recreacional, de joc, mentre que les noies la fan servir més per entrar a les xarxes socials”.

Malgrat tot, i davant els excessos, Bernabéu recomana que en edats com la de nens i nenes preadolescents, “l’entrada sigui més acompanyada, progressiva i supervisada pels pares i mares, a través d’un mòbil familiar o d’una tauleta”.

Jordi Bernabéu, psicòleg

D’aquesta manera es podrà afrontar millor una de les grans preocupacions dels progenitors, com és l’ús del propi cos, de la fotografia o de l’autoretrat que acostumen a fer els infants a través de les xarxes socials.