Els centres educatius de Martorell no registren cap positiu de COVID-19 en la totalitat dels seus grups, una setmana després de la posada en marxa del curs 2020-21. Segons les darreres dades facilitades pel Departament d’Educació de la Generalitat, el 98,4% dels centres catalans tenen tots els seus grups en funcionament i hi ha 111 grups confinats de 87 centres educatius arreu del país.
El present curs escolar té unes característiques extraordinàries pel context de pandèmia i les administracions autonòmica i local, el professorat i les famílies dels alumnes treballen plegats en el manteniment i obertura de les escoles, seguint els nous protocols d’entrades i sortides als equipaments i de creació de grups estables, entre altres mesures higièniques i de seguretat.
Tot i l’absència de casos positius a Martorell que obliguin a confinar algun grup escolar, l’alcalde Xavier Fonollosa recorda que “quan ens relaxem amb les mesures de seguretat, el virus avança. Si tots som responsables, reduïm al mínim la possibilitat de contagi” i referma la necessitat “de la reobertura de les escoles després de sis mesos. Era un pas molt important dins la represa progressiva de l’activitat”.
Fonollosa destaca que des de l’administració local s’està treballant “per detectar qualsevol contagi i per arreglar els desajustos que les mesures puguin crear”. Per l’alcalde “és important garantir també que l’alumnat hi estigui en les millors condicions tota la jornada escolar mentre duri aquesta pandèmia”.
Reforç en l’entrada i sortida dels centres
Atès l’actual context de la COVID-19 i els plans específics que els centres educatius han elaborat per a la prevenció sanitària de la pandèmia, l’Ajuntament ha reforçat el Programa de suport a la inclusió i la diversitat escolar. Els vuit professionals que hi treballen han ampliat el seu horari per donar suport a les entrades i sortides de l’alumnat dels centres i interactuar amb les seves famílies, en aquests primers dies de curs.
El programa va engegar, aquest curs el passat 14 de setembre, coincidint amb l’inici del curs escolar. La Regidoria d’Ensenyament i Salut el va posar en marxa el curs 2016-17 dins del Pla Educatiu d’Entorn com a eina de suport a les necessitats del personal de cadascun dels vuit centres educatius i d’atenció als alumnes amb necessitats d’educació especials.
D’aquestes funcions se n’encarreguien vuit professionals formats en l’àmbit sòcio-comunitari, un a cada centre d’educació infantil i primària de Martorell, i que treballen sota la supervisió dels professionals de cada equipament. Aquests vetlladors destinen unes 25 hores la setmana per avançar en l’educació inclusiva en el centres ordinaris, millorant l’atenció dels alumnes que necessiten suport -en matèria de mobilitat, acolliment emocional o millora d’hàbits quotidians- per a que puguin integrar-se a les dinàmiques de l’aula i contribuir així a la igualtat d’oportunitats.