Doble estrena de la martorellenca Anna Tobella amb ‘La Cenerentola’ i ‘Hansel i Gretel’

457
Anna Tobella, mezzosoprano
Anna Tobella, mezzosoprano

La mezzosoprano martorellenca Anna Tobella estrena aquest dimecres al Teatre de La Faràndula de Sabadell La Cenerentola (La Ventafocs) de Gioachino Rossini, en el paper d’una de les germanastres. Hi farà tres funcions i una gira amb cinc actuacions a diferents poblacions catalanes, dins el cicle Òpera a Catalunya dels Amics de l’Òpera de Sabadell. A més, aquest dissabte interpretarà Hansel i Gretel d’Engelbert Humperdinck, en el paper protagonista masculí, a Premià de Mar.

Tobella va fer la carrera de cant al Conservatori Superior de Música del Liceu llicenciant-se amb el Premi d’Honor de la seva promoció. D’entre els premis que ha rebut en certàmens de cant destaca el premi al millor cantant espanyol i també al millor cantant català del Concurs internacional Francesc Viñas dels anys 2011 i 2012. Ha debutat papers tan importants com Despina del Così fan tutte de Mozart al Gran Teatre del Liceu.

Parli’ns del paper que interpreta a La Cenerentola i de com estan anant els preparatius?

Així com altres vegades he fet el paper de la Cenerentola, és a dir, la Ventafocs, aquest cop faig d’una de les germanastres dolentes. La veritat és que amb aquest personatge m’estic divertint moltíssim. A més, l’òpera compta amb posada en escena amb moltes coreografies i ens ho hem pogut passar molt bé, no només interpretant, sinó també ballant.

Faran tres funcions a La Faràndula de Sabadell i després giraran per Catalunya.

L’associació Amics de l’Òpera de Sabadell organitza el cicle Òpera a Catalunya. Cada òpera que estrenen la fan girar per altres poblacions catalanes. En aquest cas, actuarem el 23, 25 i 27 a Sabadell, el 31 d’octubre a Sant Cugat, el 3 de novembre a Granollers, el 8 de novembre a Tarragona, el 10 de novembre a Manresa i el 12 de desembre a Reus. Els interessats poden adquirir les entrades a www.aaos.info. Als mesos de febrer i març, hi estrenarem La Traviata de Verdi amb tres funcions a La Faràndula i una desena d’actuacions per Catalunya.

I aquest dissabte, al Teatre l’Amistat de Premià de Mar, debutarà amb Hansel i Gretel d’Humperdinck. Què ens pot avançar?

En aquest cas faré un dels papers protagonistes, en Hansel, acompanyada de la soprano Ana Puche, que interpreta la Gretel. El Teatre l’Amistat és preciós i a Premià de Mar hi ha molta afició per l’òpera. Estan molt il·lusionats amb l’estrena i la posada en escena és una meravella, amb la participació d’un cor infantil. La farem en versió sencera aquest dissabte i en versió reduïda, per al públic familiar, el diumenge al matí.

 Com és interpretar un paper masculí i infantil?

Moltes vegades a l’òpera em toca fer d’home o de noi. Fer de nen és una mica més fàcil perquè no és tan estrany que tinguin una veu femenina. En canvi, a algú se li pot fer estrany que una dona interpreti el paper d’un home. Però a la història de l’òpera sempre hi ha hagut els castrati, o dones que interpretaven papers masculins per requeriment del teatre o altres factors. En aquest cas, el compositor va voler que fossin dues adultes les que interpretessin Hansel i Gretel per poder afrontar la complexitat dels personatges a nivell escènic i musical.

Quins altres projectes professionals té previstos?

Tinc un grup amb el qual actuem per a esdeveniment privat, festes d’empresa o casaments. Ara estem preparant un repertori de nadales anglosaxones. A més, formo part d’un cor de cambra que canta misses polifòniques a la parròquia de Sant Justí Pastor, a la de Pedralbes i, enguany, actuarem a La Sagrada Família. També participaré a La Traviata a La Maestranza de Sevilla i a l’estrena mundial a Luxemburg d’una òpera de música contemporània-electrònica del compositor de Flix Joan Bagés, a principis de febrer.

Fa un any va obrir l’escola de música All’Opera al barri de Gràcia de Barcelona i fa classes particulars de cant a Martorell. Com és compaginar la vida de cantant amb l’ensenyament?

No sempre és fàcil, però penso que així puc oferir als meus alumnes els coneixements tècnics i què significa trepitjar un escenari. És molt diferent tenir un professor que només t’ensenya a cantar a tenir un que corre per aquests mons. Vaig buscant sempre forats perquè m’agrada molt ensenyar. L’escola All’Opera la tenim molt a prop de plaça Lesseps, al barri de Gràcia. Compto amb Alessio Coppola, que dona classe de repertori i acompanya els cantants amb el piano, i amb la professora de guitarra Laura Coll. És un equip de molta confiança i un projecte molt familiar on, a banda de classes, també fem tallers i conferències. A Martorell, faig només classes particulars de cant.