El Duo Ribera Sàbat defensa el valor de la guitarra com a instrument molt arrelat al país

648
Jordi Sàbat i Maria Ribera. 'La guitarra a Catalunya'
Jordi Sàbat i Maria Ribera. 'La guitarra a Catalunya'

La Fundació Francesc Pujols va tancar la temporada d’activitats aquest dimecres amb la xerrada-col·loqui ‘La guitarra a Catalunya’, per posar de relleu la importància de l’instrument i la seva gran implantació al país. El duo de guitarres format pels martorellencs Maria Ribera i Jordi Sàbat va oferir un recital d’autors catalans i un col·loqui. La Torre de les Hores es va omplir de gom a gom amb una trentena de persones. Entre elles, el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Martorell, Sergi Corral.

El Duo Ribera Sàbat és composat pels llicenciats al Conservatori Superior de Música del Liceu Maria Ribera Gibau i Jordi Sàbat Cots, parella artística i a la vida real actualment afincada a Martorell, població natal de Sàbat. La seva formació interpreta amb la guitarra obres d’autors ibèrics, sobretot de principis del segle XX. Ells mateixos es defineixen com “fanàtics de la música i concretament de la guitarra, i ens agrada defensar la seva importància”. I així ho van fer en una tertúlia musical que va contextualitzar la història i curiositats de l’instrument, la relació amb Catalunya i que va servir un tast de peces d’alguns dels principals guitarristes del país.

Sàbat: “La guitarra és un instrument bàsic de la música popular”

El duo defensa que el binomi entre guitarra i territori és molt fort al llarg de la història, i que el pes específic d’aquest instrument “és molt gran perquè la guitarra és un instrument bàsic de la música popular, harmònic i fàcil de portar arreu, i com a tal sempre hi ha estat present”, destacava Sàbat.

Jordi Sàbat, músic

Malgrat el seu protagonisme, ha tingut alts i baixos: “en moments en els que la cultura s’ha refinat molt, la guitarra ha anat de capa caiguda, com ara a principis del segle XIX o, tirant més enrere, a principis del barroc. En aquests moments, la feina dels grans compositors i guitarristes per tornar a prestigiar-la i portar-la al centre musical va ser molt important”.

Jordi Sàbat, músic

Maria Ribera explicava que “el temps de Francesc Pujols, per exemple, va ser un moment esplendorós per la guitarra a Catalunya. Va haver-hi molts grans guitarristes que van coincidir en època. Un d’ells, Emili Pujol, nascut a la Granadella (les Garrigues) l’any 1886, que conec bé perquè en vaig fer la tesi doctoral d’Història de l’Art, o Miquel Llobet (1878-1938)”.

Maria Ribera, música

Repàs a peces dels principals autors catalans

El tastet va incloure peces del còdex medieval del Llibre Vermell de Montserrat i de compositors com Enric Granados (1867-1916), Frederic Mompou (1893-1987) o Francesc Tàrrega (1852-1909). Aquest darrer, tot i no néixer a Catalunya, “s’hi va afincar i va ser un referent importantíssim per la història de la guitarra catalana. Hi va treballar i viure, i gran part dels seus deixebles eren barcelonins o hi van anar”, explica Ribera.

Maria Ribera, música

També es va fer referència a Ferran Sor (1778-1839), qui va formar part de l’Escolania de Montserrat. Més recent en el temps, Sàbat va reivindicar “a Joaquim Homs (1906-2003), qui va fer la seva producció musical després de la Guerra Civil, moment en el que la cultura va quedar molt perjudicada i la seva obra va passar més desapercebuda”.