El moviment ‘Vull Corredor’ reclama una solució per al tap del túnel que hi ha entre Martorell i Castellbisbal

955
'Vull Corredor'
'Vull Corredor'

El moviment ‘Vull Corredor’ ha fet la seva darrera parada de l’acció itinerant a Martorell, després de recórrer vuit punts ciutats de l’arc mediterrani reivindicant solucions perquè el Corredor Mediterrani sigui una realitat. En el cas de Martorell, s’ha posat èmfasi en la problemàtica del túnel que connecta la ciutat amb Castellbisbal. Ara per ara, s’han adjudicat obres per donar gàlib al túnel i així poder implantar el tercer carril però de moment, per anar en ample internacional cal retrocedir fins a Barcelona.

Empresaris i societat civil impulsen aquest moviment, que té com a objectiu la culminació del Corredor Mediterrani el 2025 i sol·licita que el Ministeri de Foment compleixi els plans d’Europa, s’implanti l’ample internacional i sigui possible unir el sud d’Andalusia i Europa. La campanya suma ja més de 86.000 signatures de suport.

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha fet d’amfitrió en l’acte inaugural al qual hi ha assistit Diego Lorente, secretari general d’AVE; Salvador Guillermo, en representació de Foment del Treball; i Sònia Recasens, en representació de la Diputació de Barcelona. Posteriorment, s’ha dut a terme una taula rodona amb Mercè Conesa, presidenta de l’autoritat portuària de Barcelona; Enric Martí, director de logística de Seat; Maria Rosa Fiol,directora general i vicepresidenta d’AEBALL i UPBALL; i Joan Carles Suari, professor de la Universitat de Barcelona.

Mercè Conesa, presidenta de l’autoritat portuària de Barcelona, ha destacat que “per nosaltres hi ha dos factors claus a l’hora de mantenir el nivell de competitivitat i de progrés econòmic: la intermodalitat i la interoperabilitat . Pensem que el Corredor és imprescindible per garantir el trànsit de mercaderies (intermodalitat), però també s’ha de relacionar amb altres xarxes de transport (iteroperabilitat)”. Conesa ha dit que “tenim l’exigència de connectar França amb Espanya abans del 2030 i hem de mirar d’empènyer al màxim perquè sigui una realitat”.

Mercè Conesa, presidenta autoritat portuària de Barcelona

Pel secretari general d’AVE, Diego Lorente, el Corredor Mediterrani “és una infraestructura que hauria d’haver estat feta fa molts anys”, i ha incidit que “no és excloent  de qualsevol altre infraestructura, ja que aquestes han de ser complementàries”. Lorente ha afirmat que el 2018 “està sent l’any d’apropar a la iniciativa a la ciutadania, de corresponsabilitzar-la i que vegi que amb la seva signatura es poden aconseguir coses”.

Diego Lorente, secretari general AVE

“El Corredor Mediterrani és el projecte d’aquells que aposten pel canvi climàtic i pel progrés”, ha expressat Salvador Guillermo, representant de Foment del Treball. “La població ha d’entendre i exigir als seus polítics que el Corredor és el projecte de país per fer-lo més sostenible, per progressar, generar ocupació i per situar Catalunya i Espanya a dalt de tot”.

Salvador Guillermo, representant Foment del Treball

Sònia Recasens, diputada delegada de Promoció Econòmica i Ocupació de la Diputació de Barcelona, ha reclamat a les administracions competents que inverteixin en el Corredor perquè “les nostres empreses necessiten ser més competitives, produir més i  treure les seves mercaderies amb una logística més àgil”.

Sònia Recasens, diputada Promoció Econòmica i Ocupació

Durant el dia i mig que el moviment ‘Vull Corredor’ roman a cadascuna de les nou ciutats escollides, es pot visitar l’autobús itinerant que conté a l’interior una exposició interactiva amb informació sobre cadascuna de les parades que fa i sobre com aquesta infraestructura ajudarà a la reducció de temps en el transport de viatgers i mercaderies, a l’ocupació, al turisme, al medi ambient, al territori i a l’economia.

Durant tota la parada, els visitants poden signar el seu suport al projecte del Corredor Mediterrani i fer-se fotos en un photocall. Per als nens, s’han preparat tallers de construcció de trens (divendres de 18.30 a 20.30h i dissabte d’11.30 a 13.30 h). A més, a partir de les 17.00h del divendres 21 tindrà lloc l’actuació dels Gegants i els Bastoners de Martorell a la plaça de les Cultures i es podrà pujar al tren dels Amics del Ferrocarril de Martorell.

Martorell, novena i darrera parada

La iniciativa de la societat civil en suport del Corredor va començar el 12 d’abril a Los Barrios (Campo de Gibraltar) i Martorell és la novena i darrera parada. L’alcalde ha recordat que “fa molts anys que reivindiquem el Corredor Mediterrani perquè és una infraestructura bàsica per l’economia i la mobilitat sostenible”.  “Tal i com diuen els estudis”, ha continuat Fonollosa, “és el petroli que no hem tingut mai perquè és un eix ferroviari des de la frontera al sud de la península i que uneix tot el litoral mediterrani, on hi ha riquesa i els ports que intercanvien mercaderies”. En aquest sentit, Fonollosa ha alertat que “aquest petroli s’ha de saber gestionar bé, no només és important la seva infraestructura sinó també la seva capil·laritat i els seus intercanviadors”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

Després de passar per Algesires, Granada, Màlaga, Cartagena, Lorca, Alacant, Castelló i Reus, amb aquesta darrera acció itinerant a Martorell conclou el viatge de nou parades fins el Gran Acte Empresarial del proper 27 de setembre a Barcelona.