El primer autobús elèctric i sense conductor de Catalunya es provarà a Martorell

6538
Autobús ÈRICA
Autobús ÈRICA

Martorell serà una de les vuit poblacions que posaran a prova el primer bus autònom a Catalunya, un vehicle sense conductor que la Generalitat de Catalunya va presentar el passat 1 d’agost. El bus s’ha anomenat ÈRICA, de les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. Circularà entre el 7 de setembre i el 28 d’octubre.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i el president de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, van presentar, el passat 1 d’agost, la Gira catalana del bus autònom, una prova pilot que permetrà que vuit ajuntaments de Catalunya, entre ells el de Martorell, posin en funcionament, per primera vegada, un autobús sense conductor en circulació real.

L’objectiu d’aquesta gira és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui veure com funciona un vehicle d’aquestes característiques, com interactua amb la ciutat i entendre què comportarà la nova cultura de la mobilitat. I d’altra banda, que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.

Inici de la gira a Sant Cugat del Vallès

La gira catalana del bus autònom començarà el 7 de setembre a Sant Cugat del Vallès i estarà set dies a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer el minibús, i els altres cinc en què ja admetrà passatge. Després de Sant Cugat, anirà a Terrassa, Sabadell, Girona (àmbit de la universitat), Reus, El Vendrell, Martorell i Vic.

Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi haurà operadors tècnics que en tot moment acompanyaran i assessoraran els ciutadans que vulguin provar el sistema, així com resoldre qualsevol incidència.

L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat i accessible per a persones amb mobilitat reduïda. S’ha batejat com a ÈRICA, de les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. Incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.

Durant la gira també es realitzarà una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També està oberta la possibilitat que els dies en què hi hagi menys ocupació, s’ofereixi a les escoles perquè un grup d’estudiants hi pugui viatjar.

La presència del bus autònom va acompanyada d’una carpa informativa on es donarà informació, a més de com funcionen els busos autònoms, dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic en vehicles autònoms als municipis de Catalunya.

Beneficis del bus autònom

El bus autònom representa diversos beneficis; els més remarcables són la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat. Segons diversos estudis, la major part dels accidents de trànsit es deu a errors humans. Així, la mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.

Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.

En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.