El sector de l’automòbil debat a Martorell els seus reptes de futur: innovació, inversió i formació

445

El Centre de Formació Professional d’Automoció ha acollit aquest dimarts la taula rodona ‘La transformació del sector de l’auto a Espanya i Catalunya’, en el marc d’una jornada organitzada per la Federació d’Indústria de CCOO de Catalunya sobre els reptes de l’automoció. Hi ha participat la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón; el director general d’Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa del Ministerio de Industria, Galo Gutiérrez; el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall; Mario Armero, vicepresident d’ANFAC (Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones), i el secretari general de CCOO d’Indústria estatal, Agustín Martín. L’alcalde Xavier Fonollosa hi ha assitit com a convidat.

La consellera Àngels Chacón ha exposat la importància de comptar a Catalunya “amb un teixit d’start-ups innovadores, que suposen un valor estratègic a l’hora de trobar nous camins per al sector de l’automòbil”. La Generalitat està elaborant un mapa de riscos i oportunitats per a les empreses d’automoció. “Volem ser un subjecte i no un objecte en aquest context, però hem de fer els deures”, ha asseverat. Per a Chacón, la digitalització de les pimes és un dels riscos principals, ja que sense aquesta adaptació tecnològica moltes d’elles podrien tancar.

Àngels Chacón, consellera d'Empresa i Coneixement

El director general d’Indústria, Galo Gutíerrez, ha posat l’accent en “la formació i adaptació dels perfils professionals a les necessitats de la indústria”, i ha plantejat “un pacte industrial a llarg termini que transcendeixi les legislatures i les visions partidistes”.

Galo Gutíerrez, director general d'Indústria

El secretari general de CCOO d’Indústria estatal, Agustín Martín, ha demanat “pedagogia industrial, que la societat entengui que és necessari reforçar una indústria moderna en sintonia amb la garantia mediambiental. Això generarà que els polítics concebin la indústria com a element fonamental de transformació”. I ha apostat per “un pacte per a la indústria que garanteixi el desenvolupament industrial, la tecnologia i la formació”.

Agustín Martín, secretari general CCOO Indústria

Mario Armero, vicepresident d’ANFAC, ha explicat que “l’automoció s’enfronta a riscos importants com els aranzels de Donald Trump o el Brexit, que afecten l’exportació de vehicles”. Per tirar endavant, “la indústria automobilística espanyola i europea necessita tecnologia i finançament, ajuts públics eficients i unificats, i una regulació intel·ligent que permeti una transició justa cap a la descarbonització i un pla vertader de suport a l’electromobilitat”, ha defensat.

Mario Armero, vicepresident ANFAC

El president del CIAC, Josep Maria Vall, ha exposat que “el 75% de les empreses catalanes poden desaparèixer en els propers 10 o 15 anys si no actuen, si només s’observa què està passant”. “Les empreses han de fer plans estratègics arriscats com a mínim a 10 anys vista. Es poden equivocar, però la gran equivocació seria no fer res”. Valls ha reiterat que el sector “ha d’abordar el seu futur que passa per la innovació, la formació, el canvi tecnològic i la complementació amb altres, siguin on siguin”.

Josep Maria Vall, president CIAC

L’acte l’ha tancat el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, qui ha defensat el paper dels sindicats en la transformació del sector, fent servir tècniques de negociació col·lectiva que siguin proactives i “no només de resistència”. Pacheco ha alertat que Nissan està “amb respiració assistida” i per això ha reclamat una “intervenció preventiva” amb “cooperació” entre empreses, institucions i agents socials per donar una resposta. Ha afegit que si Nissan cau això arrossegarà les seves empreses proveïdores, que també ho poden ser de SEAT, i acabarà dificultant la tendència positiva d’aquesta.

Javier Pacheco, secretari general CCOO Catalunya

A la jornada també s’hi ha presentat l’informe ‘Metamorfosi i renaixement del sector de l’automoció a Catalunya‘ elaborat pel sindicat CCOO. Aquest apunta cap a l’electrificació dels motors de vehicles i la mobilitat compartida. La caiguda de les vendes que experimenten els mercats europeus, causada, en part, per la incertesa davant de la proliferació de lleis, regulacions i plans per reduir les emissions contaminants i els gasos amb efecte d’hivernacle (GEH), sembla haver iniciat un canvi de tendència que obre la porta definitivament al vehicle elèctric.