Els escolars aprenen a conviure amb la via pública en el Programa de Mobilitat Segura

236

Aprendre a conviure amb la via pública i respectar la normativa és un dels reptes del Programa d’Educació per a la Mobilitat Segura a Martorell per als nens i nenes de 2n, 4t i 6è de primàries de les 7 centres educatius i el Pontarró. Els escolars fan sessions pràctiques en bicicleta, com a usuaris en un autobús i com a vianants. L’activitat, que arriba a la setena edició, la promouen conjuntament les regidories de Seguretat Ciutadana i Ensenyament de l’Ajuntament.


Aconseguir el respecte entre els diferents usuaris de la via pública (bicicletes i vianants) i prevenir situacions de risc són dos dels objectius que planteja la jornada de mobilitat segura a Martorell. L’educadora en mobilitat segura i agent de la Policia Local, Maria Teresa Bastardas, explica que “el que pretenem és que els escolars s’identifiquin com un usuari més de la via pública i que respectin la normativa. Els nens acaben sent actius per als adults en la mobilitat segura. Tot i que encara són molt joves, és important que en aquesta edat assimilin aspectes bàsics per aconseguir evitar accidents”.


Alhora, la jornada planteja que els escolars facin autocrítica del propi comportament viari així com l’autocorrecció de les possibles conductes adquirides no relacionades amb bones pràctiques. Una de les novetats d’aquest any ha estat la realització d’un taller en un parc de trànsit ubicat a ca n’Oliveras a càrrec de dos tècnics del Servei Català de Trànsit. Bastardas assegura que “és una simulació del que es poden trobar al carrer, amb la presència de semàfors, passos de vianants i els escolars van en bicicleta han de respectar la normativa viària. És una activitat que està agradant molt”, apunta.

Usuaris en bicicleta, bus i a peu

Els nens i nenes, protegits amb casc, han sortit de l’escola i amb el suport dels agents han circulat pels carrers de Martorell fins arribar a la seu administrativa de la Policia Local, a ca n’Oliveras. Els participants recorren per un circuit tancat que els agents han preparat a ca n’Oliveras per posar en pràctica els coneixements de mobilitat segura. La sessió acaba amb el retorn, també en bicicleta, a l’escola.

Els alumnes de 4t de primària fan aquesta sessió que, segons Bastardas, l’objectiu és “que els escolars es familiaritzin amb el bus urbà”. La sessió pràctica consisteix en trobar la parada més propera de bus de la sortida de l’escola. Acompanyats per dos agents uniformats, els escolars “hauran d’interpretar els itineraris i els horaris de les línies”. A més es fa un recorregut per la població que “permet que els alumnes aprenguin les normés cíviques i de seguretat”, apunta Bastardas. La sessió acaba a la seu de la Policia Local.

Adreçada als estudiants de 2n de primària, les sessions a peu consisteixen en interpretar el paper de vianant a la via pública. Bastadas apunta que “recordarem les normes per moure’s per la via amb seguretat com a vianant”. Els escolars faran un recorregut pel municipi “aplicant les normes i rectificant conductes en cas necessari”. En cada pas de vianants, els alumnes regulen el pas amb el suport d’un agent. L’alumne va equipat amb un polo d’agent a l’hora de realitzar aquesta funció. “L’objectiu és que tinguin la capacitat d’interpretar els senyals dels agents de policia”, conclou Bastardas.