Ferrocarrils de la Generalitat reprèn les obres del Centre Operatiu de Martorell

191

FGC ha reiniciat els projectes aturats durant l’estat d’alarma pel coronavirus, un cop el Govern ha aprovat la represa gradual de les obres i contractes de serveis suspesos per la pandèmia. Entre aquestes obres hi ha la reforma del Centre Operatiu de Martorell (COM), que serà la referència dins del servei ferroviari de la línia Llobregat-Anoia d’FGC.

El COM sorgeix de la reordenació del complex que actualment disposa FGC a l’estació de Martorell Enllaç. Ferrocarrils està executant aquestes obres per garantir la robustesa de la línia Llobregat-Anoia, que té en previsió un increment del seu ús en els propers anys. Projectes com el perllongament de la L8 han de donar un impuls a aquesta línia i un canvi de paradigma en la seva explotació. Per poder-ho dur a terme cal disposar d’un Centre Operatiu renovat.

La reordenació d’aquest espai comporta actuacions en la platja de vies, en les dependències per al personal de manteniment i d’operació de la línia, i en els tallers. La primera de les actuacions on s’està treballant és la remodelació de la platja de vies dels tallers. Aquestes obres han de permetre rehabilitar les vies d’accessos als tallers i reordenar els diferents espais dels edificis que formen aquest centre de treball de Ferrocarrils, millorant-ne la funcionalitat i l’accés.

Actualment s’ha completat la remodelació d’una part de la platja de vies, la corresponent a les vies d’operació, i continuen els treballs a la resta de la platja de vies i en els edificis principals.

Nou Centre d’Interpretació de FGC

La reforma del Centre Operatiu de Martorell (COM), comporta la remodelació de diferents punts a l’entorn de les estacions de Martorell-Enllaç i Martorell-Central d’FGC. Per una banda, la reubicació i millora del Club Petanca Martorell al costat de l’estació de Martorell-Central, obres que es van reprendre la setmana passada i que estan en la seva fase final. Per l’altra, el projecte pedagògic i de preservació del material històric ferroviari ‘L’espai de la via mètrica’.

El president d’FGC, Ricard Font, va presentar el projecte el passat novembre a Martorell i va explicar que ‘L’espai de via mètrica’, exposarà els vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia per apropar-los al conjunt de la societat. Font argumentava que la tasca de preservació del patrimoni històric ferroviari no només s’ha de mantenir, sinó que s’ha de posar en valor i millorar-ne la funció social.

Pel que fa a la reubicació i millora del Club Petanca Martorell, el projecte també inclou la urbanització del carrer d’accés i un nou aparcament per a vehicles. Amb aquest espai cedit per FGC, es vol reforçar l’objectiu d’integrar les estacions de ferrocarrils als entorns urbans, encabint-hi activitats més enllà del transport de viatgers. Així, s’urbanitzaran els accessos a la petanca i es recuperà el Park&Ride.