La Mercè participa al programa de prevenció contra el ‘bullying’ de la Fundació Barça

1311
Montse Font, directora La Mercè
Montse Font, directora La Mercè

Durant dos cursos escolars, el Col·legi La Mercè de Martorell ha participat en la prova pilot del programa de prevenció contra el bullying de la Fundació Barça, amb el suport de La Caixa. El centre continuarà formant part d’aquesta iniciativa durant aquest curs ja que els resultats en la reducció de l’assetjament a les aules estan sent satisfactoris.

La Fundació Barça va posar en marxa fa dos anys el programa contra el bullying, focalitzat inicialment a Catalunya, amb l’objectiu d’ajudar en la prevenció de l’assetjament entre iguals, especialment entre els infants de primària.

El programa ha desplegat diferents línies d’acció enfocades a la creació de coneixement a través de diversos estudis que evidencien la prevalença del bullying en un 30% a les escoles de primària de Catalunya. A més, la Fundació compta amb un grup d’experts d’àrees multidisciplinàries que formen el Consell Assessor sobre el bullying. Aquest grup ha recollit diferents perspectives sobre aquesta problemàtica a Catalunya i ha definit propostes específiques d’actuació.

La directora del Col·legi La Mercè, Montse Font, diu que “sempre hem cregut que el bullying és un tema important, per això no vam dubtar a apuntar-nos al programa pilot. Creiem que és una bona eina educativa per treballar amb els alumnes. L’ofereixen a primària perquè consideren el bullying cada cop comença abans i per conscienciar els alumnes des d’edats primerenques”.

Montse Font, directora Col·legi La Mercè

La Mercè continuarà aquest curs amb aquest programa de prevenció del bullying. “A través d’un campus virtual, els mestres rebran formació, recursos i assessorament per implementar les activitats a les assignatures d’Educació Física, tutoria i Plàstica a tots els alumnes de primària”, apunta la directora. A més, els centres també disposaran d’una diagnosi del seu clima escolar a principi i a final del curs, constatant la millora de la convivència.

Montse Font, directora Col·legi La Mercè

Com a resultat de l’estudi realitzat durant aquests dos anys, s’ha reduït en un 35% les víctimes de bullying i en més d’un 60% les de ciberbullying als centres participants. Font assegura que els resultats són satisfactoris i, el més important, “els alumnes han pres consciència, estan alerta, són capaços de resoldre els conflictes d’una altra manera i de comunicar-los de seguida”.

Montse Font, directora Col·legi La Mercè

El programa compta amb més d’un centenar d’escoles sol·licitants per implementar el programa durant el curs 2019/20. Amb aquestes dades es preveu una reducció significativa de més de 5.000 nens i nenes de Catalunya que no patirien bullying durant aquest exercici, ja que la metodologia permet la reducció de més d’un 30%, xifra validada després de dos anys de prova pilot a 26 escoles de primària de Catalunya. Aquesta xifra podria arribar a més de 60.000 nens i nenes si la major part de les escoles de primària de Catalunya participen en aquest programa.

Presentació projecte 'bullying' Fundació FC Barcelona
Presentació projecte ‘bullying’ Fundació FC Barcelona

El passat 14 de novembre, la directora de La Mercè, Montse Font, va participar a la roda de premsa que es va dur a terme a les instal·lacions del Camp Nou per explicar i valorar l’experiència com a centre. L’acte va comptar amb la presència del conseller d’ Ensenyament, Josep Bargalló; el vicepresident del FCBarcelona, Jordi Cardoner; Maria Vallès, directora general de la Fundació Barça; Xavier Bertolin, director de l’Àrea Comercial i Educativa Fundació Bancària La Caixa i Juan Calmaestra, investigador del grup de recerca LAEOCVI (Laboratori d’Estudis sobre Convivència i Prevenció de Violència).

El ‘bullying’ a les escoles de primària

L’estudi ‘El bullying a les escoles de primària a Catalunya’, promogut per la Fundació Barça en col·laboració amb el Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge de la Universitat de Girona, recull que un de cada quatre alumnes de primària manifesta haver estat víctima d’assetjament en algun moment, i que un 51,7% de l’alumnat afirma haver observat alguna situació de bullying. També destaca que un dels principals motius pels quals la víctima creu haver-ho estat és l’aspecte físic, sent els insults directes la conducta més habitual. A més, una de cada tres víctimes no demana ajuda.

Una altra de les dades que reflecteix l’estudi és que el 24,4% de les famílies no parla amb els tutors de l’escola quan els seus fills n’han estat víctimes i més d’un 20% no fan cap actuació específica quan els seus fills n’han estat observadors. D’altra banda, un 76% dels mestres afirma no estar preparat per afrontar situacions de bullying o ciberbullying.