La nova app mòbil 061 CatSalut Respon permet localitzar els desfibril·ladors més propers

1430
App 061 CatSalut

A partir d’avui ja està disponible la nova versió de l’app 061CatSalut Respon que, a més d’enviar al 061 la localització exacta i les dades de salut de l’alertant en el mateix moment de la trucada, ara incorpora noves funcionalitats com la localització de Desfibril·ladors Externs Automàtics (DEA) i 15 vídeos didàctics que ensenyen com fer primers auxilis. A Martorell hi ha una desena de desfibril·ladors instal·lats a la via pública.

Els DEA estan connectats amb el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) de tal manera que, un cop es mouen de la seva localització habitual, emeten una alerta directa al SEM que envia immediatament una ambulància al lloc de l’incident. Amb aquest sistema es guanya un temps que pot salvar vides, doncs l’ús dels desfibril·ladors és clau en els primers 10 minuts d’una aturada cardiorespiratòria.

Martorell compta amb 10 DEA a la via pública i a disposició de la ciutadania en cas que es necessiti una actuació urgent. Els aparells es poden trobar al Centre de Patrimoni Històric La Caserna, a l’edifici de l’Ajuntament (c/ del Mur), al Complex Esportiu La Vila, a l’Ateneu, al Complex Esportiu Torrent de Llops, al CIES, al Pavelló Esportiu Municipal, a les Instal·lacions Esportives Municipals, al Complex Educatiu del barri Torrent de Llops i al Mercat Municipal. A més, dues patrulles de la Policia Local disposen de dos desfibril·ladors mòbils més.

Els DEA van acompanyats d’uns cartells informatius on s’explica de manera senzilla i amb el suport d’il·lustracions com s’han de fer servir i els procediments que s’han de seguir en cas d’un infart o una aturada cardíaca.

Desfibril·lador edifici Ajuntament

La nova app 061 CatSalut Respon incorpora 15 vídeos que ensenyen com fer primers auxilis. En menys de dos minuts, els professionals del SEM mostren com fer una reanimació cardiopulmonar, com col·locar a l’afectat en posició lateral de seguretat, com detectar un ictus, o com actuar davant una cremada o un ennuegament, entre d’altres situacions.

La funció més rellevant continua sent la localització de l’usuari i la possibilitat que el 061 rebi les dades personals (nom, telèfon, adreça, DNI) i de salut, amb el Codi d’Identificació Personal (CIP) que aquest ha enregistrat prèviament al terminal, en la mateixa trucada. Això permet de manera immediata la consulta del 061 a la Història Clínica Compartida de Catalunya, que conté la informació sanitària del pacient actualitzada.

A banda de les notificacions o alertes genèriques, la nova aplicació també permet a l’usuari escollir quines alertes directes voldrà rebre de manera territorialitzada, podent seleccionar les comarques de les quals li interessa estar informat. Aquestes alertes contenen informació addicional en forma de consell de salut o prevenció sanitària, com per exemple què cal fer davant una onada de calor, com combatre episodis d’al·lèrgies estacionals o inclús la posada en marxa d’una nova normativa de salut.

Tant aquests consells de salut com els vídeos de primers auxilis, ara es podran compartir a través de les xarxes socials i plataformes de comunicació com Whatsapp o Telegram.

Consultar del calendari vacunal vigent i la descripció de les vacunes són funcions que també inclou l’app del 061 CatSalut Respon. Així mateix, s’hi podran consultar les farmàcies que estan de guàrdia en el moment de la cerca.

Actualment, l’app 061 CatSalut Respon compta amb 110.000 descàrregues. Durant el 2017 s’han rebut 4.269 trucades mitjançant aquesta app. El 51% han estat per malaltia a domicili (2.170 trucades), el 43% per consulta sanitària o d’informació de servei (1.858 trucades), el 3% per accident o traumatisme (127 trucades) i el 3% per malaltia en via pública.