La nutricionista Paula Bernabeu lloa la dieta mediterrània com a preventiu de la diabetis

282

La dietista i nutricionista Paula Bernabeu ha defensat la dieta mediterrània com a forma de prevenció de la diabetis a la xerrada Diabetis i dieta mediterrània. Alimenta’t gaudint de cultura i salut d’aquest dimarts al Centre de Serveis a les Entitats El Círcol. Bernabeu ha exposat que la diabetis és una malaltia molt directament relacionada amb l’obesitat i que cal seguir bons hàbits alimentaris. L’acte l’han organitzat l’Ajuntament de Martorell i l’Associació de Diabètics de Catalunya.

“Al voltant d’un 50% de les persones obeses pateixen diabetis del Tipus 2, i el 75% dels diabètics de Tipus 2 són obesos”. Així glossava Paula Bernabeu l’estreta relació de les dues malalties. Per això, ha destacat que “podem reduir el risc de patir al llarg de la vida una diabetis si des de ben petits seguim uns bons hàbits alimentaris i de salut. A més de ser una fórmula més efectiva, ens estalviaríem molts diners en medicació i tractaments”.

El retorn a l’essència de l’alimentació al Mediterrani

La dieta mediterrània és “una pauta nutricional rica i saludable, a més d’un estil de vida equilibrat”, ha destacat Bernabeu, qui l’ha definida com “la prevalença dels aliments d’origen vegetal sobre els d’origen animal, del peix sobre la carn i de les herbes i espècies sobre la sal com a condiment”. A aquests aspectes, hi ha afegit la promoció dels productes segons l’estacionalitat, el foment de la diversitat de productes i la frugalitat en les menjades –racions no massa grans i espaiades 5 cops al dia en lloc de 3. També ha apuntat que “l’exercici ajuda a reduir un 58% el risc de patir diabetis de Tipus 2”.

Els assistents han fet moltes preguntes sobre hàbits alimentaris. Les respostes han versat sobre la priorització dels cereals integrals –el seu aport de fibra en sang ajuda a evitar els pics de glucosa-, el consum habitual de fruita, verdura, hortalisses, llavors, fruita seca i llegums, a més de làctics –preferentment llets semidesnatades i iogurts per millorar la salut intestinal i el sistema inmunològic-, peix blau com a font d’Omega3, i la priorització de l’aigua, els brous i les infusions per davant d’altres begudes.

La xerrada s’ha acompanyat de material informatiu sobre la dieta mediterrània i el correcte seguiment. Als fulletons lliurats s’hi reflectia la piràmide que prioritza a la base les fruites, verdures, oli d’oliva, pa, pasta, arròs i cereals integrals a cada àpat principal, que marca a diari el consum de derivats làctics, fruita seca i herbes i espècies, que limita a uns quants cops la setmana les patates, carn blanca, peix, marisc, ous i llegums, i que finalment planteja com a ocasionals dolços, carns processades i carns vermelles.

Diabetis. Definició, causes i efectes

La dietista i nutricionista ha definit la diabetis com “una malaltia que provoca a l’organisme uns nivells anormals i alterats de glucosa o sucre en sang”, i n’ha descrit les dues principals tipologies: la de Tipus 1 –quan l’organisme crea erròniament unes defenses que ataquen les cèl·lules del pàncrees generadores d’insulina, la reguladora de la glucosa o sucre al nostre cos- i la de Tipus 2, en la que el greix i altres elements eviten l’entrada de glucosa a les cèl·lules, provocant la seva acumulació a la sang de manera descontrolada. Els mals hàbits dietètics i el sedentarisme poden fer-la aparèixer en qualsevol moment i els simptomes poden ser la pèrdua de pes, un excés de set, de gana i d’orina.