La planta de SEAT a Martorell ja produeix respiradors per a pacients amb coronavirus

64

La línia del SEAT León a la planta de Martorell té un aspecte inèdit. Avui no es produeixen cotxes, sinó respiradors assistits per col·laborar amb el sistema sanitari en plena crisi del COVID-19. Passar de produir cotxes a respiradors en un temps rècord és fruit de l’intens treball de nombrosos empleats de SEAT i d’un motor molt potent: la solidaritat.

“La motivació de totes les persones que participem en aquest projecte és ajudar de la manera que nosaltres sabem, que és fabricar en sèrie un equip, aquesta vegada per a salvar vides”, segons Nicolás Mora, de l’àrea de Producció de SEAT Martorell.

Les màquines no paren. Des de l’inici de la situació originada pel COVID-19, a SEAT es van posar en marxa diferents iniciatives per a lluitar contra la propagació del virus. En concret, per a produir els materials més demandats pels hospitals, com els respiradors. Un equip d’enginyers va començar sense descans el disseny de diversos prototips, 13 en total, fins a arribar al model final.

La clau està en l’eixugaparabrises

Amb engranatges impresos a SEAT, eixos de caixes de canvi i el motor adaptat d’un eixugaparabrises, el projecte pren forma. L’objectiu era fabricar els respiradors amb la màxima qualitat i el resultat ha estat l’OxyGEN. Dissenyat en col·laboració amb Protofy.XYZ, s’ensambla a les instal·lacions de SEAT.

La línia es transforma

Uns 150 empleats de diferents àrees han canviat el seu lloc habitual de treball per ensamblar els respiradors, on abans es muntaven parts del SEAT León. “Modificar una línia de muntatge que fabrica un subxassís, una peça de cotxes, i poder transformar-la i fabricar respiradors ha estat un treball dur en el qual han estat implicades moltes àrees de l’empresa i ho hem fet en el temps rècord d’una setmana”, comenta Sergio Arreciado, de l’àrea d’Enginyeria de Processos de SEAT.

Cada respirador compta amb més de 80 components electrònics i mecànics i passa un exhaustiu control de qualitat amb esterilització de llum ultraviolada.

Test de qualitat

En aquests moments, un respirador està sotmès a un test de llarga durada dins del procés d’homologació. Mentrestant, la línia segueix en funcionament gràcies a molts empleats que han posat en aquest projecte moltes hores. “Només amb saber que hem intentat ajudar a salvar una vida, tot aquest treball haurà pagat la pena”, comenta Francesc Sabaté, d’I+D de SEAT.