L’Ajuntament segueix ampliant l’Estudi Assistit, un servei de reforç per a infants en horari extraescolar

1716
Programa Estudi Assistit 2017-18
Programa Estudi Assistit 2017-18

El Departament d’Ensenyament de l’Ajuntament de Martorell ha posat punt i final al projecte Estudi Assistit del curs 2017-18, que des del passat gener ha atès prop de 70 nens i nenes de tres centres educatius. El programa ofereix un reforç a infants per a que adquireixin hàbits i tècniques d’organització i d’estudi, assoleixin competències bàsiques i millorin la comunicació i l’ús de la llengua catalana. És previst que el projecte s’amplii el proper curs a quatre centres i continuï prioritzant els infants i famílies amb majors complexitats.

L’Estudi Assistit va engegar el curs passat com a pla pilot a l’Escola Vicente Aleixandre, i enguany ja s’ha estès a l’Escola José Echegaray i a l’Institut Joan Oró. Des del passat gener i fins al juny ha atès uns 70 infants, distribuïts en grups de 8-10 membres, segons edat: el grup dels petits -2n i 3r de primària-; el grup de grans -4t, 5è i 6è de primària- i els alumnes de 1r a 3r d’ESO. Tres monitors, un per cada centre, han dirigit les activitats.

L’objectiu és “afavorir una actitud positiva vers l’aprenentatge en col·laboració a l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa educativa, i promoure l’ús de la llengua catalana com a instrument per la comunicació, l’aprenentatge i la cohesió social”, segons explica la responsable d’Adolescència i Diversitat del Departament d’Ensenyament de l’Ajuntament de Martorell, Elisabeth Plaza. El criteri de selecció s’ha basat en incloure-hi els infants en situació de major complexitat: “hi ha molts infants amb famílies que no tenen la possibilitat econòmica d’assumir un reforç escolar i aquesta activitat gratuïta permet que tots tinguin les mateixes oportunitats”, explica.

Elisabeth Plaza, responsable d'Adolescència i Diversitat del Departament d'Ensenyament de l'Ajuntament

Hora i mitja diària de reforç

L’Estudi Assistit s’ha desplegat als tres centres educatius de dilluns a dijous fora d’horari lectiu: de 16.30 a 18.00h. “La primera mitja hora, fins a les 17.00h, els nens i nenes desconnecten una mica de la rutina i hores d’estudi al pati. A partir d’aquell moment anem a la biblioteca i els ajudem a reforçar hàbits com agafar l’agenda i mirar quins deures hi ha aquell dia, i els fem. I treballem competències bàsiques, com ara redaccions, dictats, aprenem a redactar una notícia o a treballar una lectura”. Així ho explica la Meritxell Linares, una de les tres monitores de l’Estudi Assistit, que ha treballat al Vicente Aleixandre.

La Meritxell considera que “la competència en àrees com les matemàtiques estan més ben assumides per part dels infants, però que la lingüística no ho és tant, és on veiem més mancances i per això cal esforçar-s’hi més. Per això, treballem molt la comunicació i la llengua catalana”, afegeix.

Meritxell Linares, monitora de l'Estudi Assistit

El passat dimecres 30 de juny va finalitzar aquesta edició amb un acte en el que infants i famílies es van reunir a l’Escola Vicente Aleixandre i van assistir a la projecció d’un audiovisual que mostra tot allò que han fet des del gener.

Infants, famílies i monitors noten una millora 

La Conchi Barroso és mare de l’Eric Salazar, de 9 anys, i destaca que “al meu fill li ha anat molt bé l’experiència. Li ha servit de molt. He notat que ha tret millors notes i que es concentra molt més que no pas abans, i que l’ha tranquilitzat més. Estem molt contents”. L’Eric reconeix que “m’ha agradat, sobretot per estar amb els meus amics, n’he fet molts”.

Conchi Barroso i Eric Salazar

La Choaa Cakkour és mare de l’Achrag Achomach, d’11 anys. Explica que “m’ha agradat l’experiència, ha estat molt maca per nosaltres i pel nen. He notat molt canvi en tot, en manera de concentrar-se a casa amb els deures i a fer-los sense haver d’estar darrera seu, ja que abans deixava passar molt el temps”. Per l’Achrag, “el que menys m’ha agradat és haver de fer els deures que em posaven i el que més, que m’ho he passat molt bé amb els companys. Ja els coneixia, però ara encara més”.

Choaa Cakkour i Achrag Achomach

Millora l’aprenentatge i la cohesió social

Com a monitora de l’activitat, la Meritxell diu que l’experiència ha estat molt satisfactòria: “els nens ho agraeixen molt perquè a casa no tenen aquest hàbit de treure l’agenda i els deures i algú que els pugui ajudar”. Afegeix que amb l’Estudi Assistit “tenen algú que està per ells, que els reforça i que els ajuda a assolir uns hàbits. I es nota en com han millorat a l’hora d’escriure les lletres, com milloren el seu català i la positivitat amb la que han afrontat aquest taller, que fa que l’hagin aprofitat molt bé”. Finalment, considera que “també ha sigut molt beneficiós per la part social, ja que s’han conegut molts nens que anaven a classes diferents i que aquí han fet equip i pinya”.

Meritxell Linares, monitora de l'Estudi Assistit

Voluntat de créixer

Davant la bona acollida del projecte, el Departament d’Ensenyament vol “ampliar-ho a quatre centres, afegint-hi Els Convents, per tenir tenir els centres de màxima complexitat coberts. La intenció és anar creixent i poder estendre’l a totes les escoles, però de moment la prioritat és cobrir completament els centres amb una major complexitat”, segons  destaca Elisabeth Plaza.