L’AMCAM repassa la història dels vehicles de servei públic a Martorell en una exposició a l’Enrajolada

555
'Transport públic a Martorell'
'Transport públic a Martorell'

Fins al 22 de setembre es pot veure a l’Enrajolada Casa Museu Santacana l’exposició Transport públic a Martorell, inaugurada per l’Associació de Motos Clàssiques i Antigues de Martorell (AMCAM) aquest dimarts. Un recull d’imatges de vehicles de servei públic com diligències, taxis d’en Boira i del senyor Lleó, Autos Canals, els autocars de l’Isidret, els primers vehicles de la Creu Roja, cotxes policials i de l’Ajuntament, o cotxes fúnebres. La mostra inclou dos models restaurats de motos de la marca Terrot.

Les fotografies exposades han estat recopilades pel soci fundador de l’AMCAM, Santi Nolla, “un fan del vehicle pesat que ha viscut aquests cotxes”, ha dit el president de l’AMCAM, Jordi Vives. Nolla ha rescatat les imatges de particulars, de l’Arxiu Municipal i de l’arxiu de Fotografies Porta. Cada imatge compta amb un peu de foto que no només identifica el vehicle, sinó també algunes de les persones que hi apareixen retratades.

Jordi Vives, president AMCAM

Dues motos de la marca Terrot llueixen enmig de la sala. Es tracta d’un model 175 de l’any 1824, i un model FS 2,5 esportiu i molt exclusiu. Jordi Vives ha comentat que “dins el club hi ha molt d’auge pel vehicle antic i aquesta marca està sent molt restaurada pels socis de l’entitat”.

Jordi Vives, president AMCAM

Terrot és una marca d’origen alemany, tot i que la filial francesa a Dijon es va quedar amb ella l’any 1887. “Va nodrir l’exèrcit francès de vehicles motoritzats durant les dues guerres mundials. Després de la Segona Guerra Mundial, es va dedicar a fabricar vehicles de baixa cilindrada”, ha explicat Vives.

Jordi Vives, president AMCAM

L’any 1956, la marca va arribar a Vitòria (País Basc) de la mà de Luís Iriondo, després d’un acord amb la fàbrica de Dijon que només durarà dos anys, ja que Terrot va ser absorbida per Peugeot i tanca definitivament l’any 1960. Iriondo es va quedar sense llicència però, per poder continuar la seva activitat, rebateja la marca amb el nom de Torrot.

Segons el president de l’AMCAM, els seus ciclomotors tenien fama de ser resistents i aportar innovacions que es feien populars, com el cavallet lateral retràctil o el tub d’escapament tipus bufanda, per dalt.

Jordi Vives, president AMCAM

Durant la dècada dels 70, Torrot produïa ciclomotors tan populars com Mustang o TT, i bicicletes com la Cross MX (antecessora de la BMX).