Dissabte clourà el rodatge de La vampira de Barcelona a la Nau 1 de Ca n’Oliveres, que va començar el passat mes de desembre. El thriller, primer llargmetratge de Lluís Danés, explica la història d’Enriqueta Martí i mostra la Barcelona convulsa de principis del segle XX. La cinta està protagonitzada per Nora Navas i Roger Casamajor. Hi participen Bruna Cusí, Sergi López i Francesc Orella. Està produïda per Brutal Media i Filmax, i és previst estrenar-la a la tardor.
Enriqueta Martí, batejada com La vampira del Raval, va ocupar les portades de tots els diaris l’any 1912 després de la desaparició d’una nena, Teresa Guitart, filla d’una família burgesa. Les investigacions posteriors van revelar una sèrie d’assassinats macabres que van convertir la seva història en un dels capítols més obscurs de la crònica negra barcelonina. La vampira del Raval va ser acusada de segrestar nens, ser-ne proxeneta i assassina en sèrie.
La pel·lícula narra la seva història i com el periodista Sebastià Comas s’endinsarà en el laberíntic barri del Raval, on sap que trobarà la veritat sobre les desaparicions i assassinats de les quals s’acusa a la vampira. Descobrirà que allà s’amaga una elit disposada a ocultar els seus vicis a qualsevol preu.
El director Lluís Danés afirma que “la història de l’Enriqueta Martí és el paradigma del conte de la bruixa. Els monstres existeixen, els vampirs existeixen, però no són els que ens han explicat. Aquesta és una història de monstres reals que fan molta més por. Quan el poder té aliats com la policia o la premsa pot ser absolutament destructiu. L’Enriqueta és el cap de turc que serveix per tapar una xarxa de pederàstia brutal que hi havia a Barcelona”.
Lluís Danés, director
Nora Navas, qui dona vida a Enriqueta Martí, explica que “he volgut sortir de l’estigma del personatge. Era una dona pobra, prostituta, solitària, que agafava nens per pidolar, però mai va ser una assassina. Per mi va ser important creure-me-la i viure el seu dolor. És una dona que pateix els crits de la societat, que volia ser mare i no va poder. Jo me l’estimo molt”.
Nora Navas, actriu
Per Roger Casamajor, qui interpreta al periodista Sebastià Comas, “el que fa realment interessant i especial aquesta pel·lícula és la mirada de Lluís Danés. La manera com construeix el seu imaginari, la voluntat deliberada que sigui en blanc i negre, amb punts de color. El guió i el repartiment està molt bé, però el que diferenciarà la pel·lícula de les altres és el seu punt de vista”.
Roger Casamajor, actor
La Nau 1 de Ca n’Oliveres, un espai de 5.000 metres quadrats, acull la totalitat de les escenes i ha permès Danés crear aquest entorn oníric dividit en dues zones, que representen els dos mons que retrata la història. Un lluminós, el de la classe poderosa, que té al Gran Teatre del Liceu com a màxim exponent, i un segon escenari lúgubre que reprodueix el barri del Raval i un entorn industrial, el laberint dels seus carrers i les seves cases, la brutícia i el foc. La connexió entre tots dos mons és el prostíbul, un espai essencial en la pel·lícula en el qual coincidiran tots els seus personatges.
“Em sento molt còmode treballant en un plató, convidant el públic a entrar en un món de fantasia on els codis visuals passin perquè l’espectador acabi una mica la pel·lícula. Treballar en un espai com aquest, tan gran, que ens ha permès reconstruir els carrers i les cases, per mi és un somni, una meravella”, diu Danés.
Lluís Danés, director
Els escenaris poden encongir-se o elevar-se. Condueixen d’un mercat de carrer ple de gent fins al Paral·lel més grotesc, d’un bordell a un magatzem, o d’un modest taller tèxtil a un menjador popular. El film es mou entre la superfície i el subterrani, dualitat que il·lustra l’estètica industrial com si d’un motor transformador es tractés, que devora els seus treballadors com combustible.