Les obres del Corredor Mediterrani obligaran a tallar uns quatre mesos la línia R4 a Martorell

1950
Foto: El Punt Avui
Foto: El Punt Avui

Els operaris d’Adif treballen de fa unes setmanes en les obres per a instal·lar la via d’amplada internacional entre Castellbisbal i Martorell, una infraestructura imprescindible per a desplegar el Corredor Mediterrani. La complexitat de les obres obligarà a tallar la línia R4 l’estiu vinent durant tres o quatre mesos, entre Martorell i el Penedès. Les actuacions costaran 109 milions d’euros.

Alejandro Faundez, sotsdirector de Construcció d’Adif, ha explicat durant una visita d’obres que l’alternativa al tancament era un any i mig de circulació degradada a via única, cosa que hauria tingut perjudicis cada dia. Quan encara falta un any, Adif i els operadors estudien un pla de transport alternatiu per a minimitzar les afectacions.

Aquest tram de via és un dels més transitats de l’estat espanyol. Cada setmana hi passen uns 1.500 combois, entre els de la R4 i els de mercaderies. La complexitat de les obres està en el fet que s’han de reformar quatre túnels, entre els quals el que passa pel nucli urbà de Martorell, ha dit Faundez. Aquest, de poc més de 1.000 metres, és el més complex, perquè té habitatges al costat.

Les obres que s’hi faran serviran per a rebaixar el túnel entre 80 i 150 centímetres per permetre el pas de combois carregats de camions, augmentar la velocitat de 30 km/h a 120 km/h i millorar la seguretat i la il·luminació. Una altra de les millores serà substituir l’actual balast per l’anomenada via en placa, una superfície de formigó més fàcil de mantenir i de caminar-hi en cas d’incidència dins el túnel.

A banda del túnel de Martorell, també es milloraran el de Castellbisbal, el d’entrada a la zona logística de Seat i un antic túnel ferroviari també a Castellbisbal que passa sota la urbanització de Costablanca. En aquest últim ja s’hi està treballant netejant tota la brutícia acumulada en els 40 anys que porta fora de servei. La seva posada al dia és molt important perquè, a banda d’unir l’estació de Castellbisbal i el viaducte del Llobregat, permetrà tenir un carril addicional durant les obres i un tercer un cop finalitzin, el que farà molt més fluida la línia i donarà marge en cas d’incidències a la via principal.

Una altra actuació en paral·lel a aquest túnel serà la col·locació de 740 metres quadrats de pantalles per tal de reduir l’impacte acústic generat per la circulació de trens en les cases construïdes a tocar del què era l’antiga via i la construcció d’una passarel·la. La previsió d’Adif és que les obres en aquest túnel finalitzin abans d’un any per, a continuació, començar a treballar en els altres dos.

Aquests dies també es treballa en la renovació de la via del ramal d’accés a la factoria de SEAT a Martorell amb la substitució de les travesses per adaptar-les a l’ample de via internacional i l’adequació de la seguretat al túnel pel qual s’hi accedeix.

La connexió del tram amb l’estació de Castellbisbal, que ja està unida amb la Catalunya Nord per ample internacional, permetrà que empreses com SEAT, Celsa, els ports de Barcelona o Tarragona i el seu Complex Petroquímic, guanyin en competitivitat, ja que podran enviar les seves mercaderies directament sense haver de passar per Portbou a fer el canvi de l’ample ibèric a l’internacional, ha assenyalat el sotsdirector de Construcció d’Adif.

El projecte preveu construir, en una altra fase, un ramal similar al que arriba a SEAT unint l’estació de Castellbisbal amb les factories de Celsa-Gonvarri-Gonvauto mitjançant un pas que passi per sota de l’autopista AP-7.

Es preveu que les obres estiguin enllestides en un termini de 18 mesos, tot i que això no significa que entrin en funcionament de forma immediata, ja que això ho decidirà l’operador un cop l’Agència de Seguretat Ferroviària hagi donat el vistiplau.