L’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) desplega durant el confinament l’atenció en línia per recollir les reclamacions de la gent de Martorell. El servei alerta que els consumidors poden patir casos de males pràctiques comercials i empresarials. Són situacions que l’Agència Catalana del Consum (ACC) i l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) consideren força esteses en el moment present.
Les males pràctiques més freqüents són “el no respecte per les mesures de seguretat requerides als establiments; la venda d’algun producte desinfectant sense les propietats anunciades i els preus abusius de mascaretes, gels i altres materials de seguretat”, apunta el tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera. Ell mateix reconeix que, ara i gràcies al repartiment de material de les administracions, s’han pal·liat els preus abusius dels primers dies de la crisi: “La demanda era tan espectacular per l’oferta existent que els preus, en un mercat lliure, es van disparar vorejant l’abús”.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell
Per combatre aquestes situacions, l’OMIC opera atenent en línia “al correu omic@martorell.cat, o fent una entrada al registre electrònic de l’Ajuntament, aportant documentació i explicant el cas”, afegeix Riera.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell
Tanmateix, el tècnic de Consum recorda que és vigent l’exigència dels fulls de reclamació als establiments.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell
Dos organismes que combaten aquestes negligències
Les reclamacions es trameten a l’ACC i l’ACCO, dos organismes de l’administració catalana que vetllen pels drets dels consumidors i que han establert mecanismes per detectar pràctiques comercials deslleials o conductes empresarials restrictives de la competència.
L’ACC prevé, evita i sanciona pràctiques comercials deslleials o il·lícites, com ara les que, mitjançant ofertes o invitacions a comprar, indueixen les persones consumidores a fer compres o contractacions de productes o serveis de manera errònia, seguint comunicacions comercials agressives, accions enganyoses o omissions deliberades d’informació.
L’organisme cita com a exemples atribuir a les mascaretes i altres protectors una eficàcia o propietats que no tenen; informar falsament que un producte o servei s’està esgotant o que és disponible només durant un temps; indicar preus de mercat que no es corresponen amb la realitat o imposar l’acceptació de determinades ofertes com a condició per a no emprendre accions legals que no es poden dur a terme -hipoteques, desnonaments, talls o suspensió de subministraments bàsics-. Totes elles es poden exposar al formulari de denúncia en línia a consum.gencat.cat.
L’ACCO, de la seva banda, vetlla i promou les condicions de competència per a un bon funcionament dels mercats a Catalunya. Enumera pràctiques que van en la línia contrària: els acords entre competidors per incrementar preus de béns i serveis per repartir-se mercats i clients; l’abús de posició de domini en el mercat -abús de preus i condicions comercials- o les pràctiques comercials deslleials que afecten l’interès general. Cal omplir el formulari de denúncia a acco.gencat.cat o al canal de col·laboració anònim.