Martorell reclama formar part de la zona tarifària 1 del transport públic i que Foment acabi l’estació intermodal

2022
Ple Municipal febrer 2018
Ple Municipal febrer 2018

L’Ajuntament de Martorell reclamarà a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que les quatre estacions de tren de la població s’incloguin totes dins de la zona tarifària 1. Actualment, el municipi té estacions a les zones 2 i 3 i la seva integració dins de la zona 1 suposaria un abaratiment significatiu del preu del bitllet i el consistori creu que ajudaria a fomentar l’ús del transport públic.

El Ple Municipal de febrer celebrat aquest dilluns va aprovar, per unanimitat, una moció que demana millores econòmiques i en l’infraestructura del transport ferroviari a Martorell. La proposta demana a l’ATM que unifiqui la tarifa de les quatre estacions del terme i que les inclogui totes dins de la zona 1(la dels municipis més propers a Barcelona) perquè hi hagi un estalvi important per a l’usuari. Per altra banda, reclama de nou al Ministeri de Foment que acabi les obres de connexió de les estacions de Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat a l’estació de Martorell Central. La moció la van presentar els dos partits de govern (PDCAT i ERC) i va tenir el suport de la resta de forces (PSC, Movem Martorell, PP i Som Martorell).

Martorell és un important nus ferroviari amb quatre estacions de tren que pertanyen a dues zones tarifàries diferents: la de Martorell Vila-Castellbisbal pertany a la zona 2 i les de Martorell Enllaç i Martorell Central –connexió entre línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i de Renfe- formen part de la zona 3. Aquest fet suposa “un greuge comparatiu per a molts martorellencs que, pel mateix servei, com pot ser anar i/o tornar de Barcelona a Martorell, paguen un bitllet molt més car només pel fet de viure en barris diferents dins del mateix municipi i accedir al ferrocarril en una estació diferent”, segons va dir el regidor de Serveis Urbans, Via Pública, Mobilitat i Afers Interdepartamentals, Lluís Esteve.

Lluís Esteve, regidor de Mobilitat

“Tots els veïns de Martorell haurien de poder utilitzar totes les estacions que donen servei al poble amb la mateixa zona tarifària”, va destacar el regidor de Mobilitat, Lluís Esteve, qui va recordar que “municipis geogràficament més llunyans de Barcelona es troben inclosos dins de la zona tarifària 1, quan Martorell les té entre la zona 2 i la zona 3”. Esteve va posar l’exemple del bitllet de 10 viatges (T10), que “a la zona 3 costa 27,4 euros, a la zona 2 té un preu de 20,1 i a la zona 1, de 10,2”, o la TMES, que “podria passar dels 102 euros actuals a 54 mensuals”.

Lluís Esteve, regidor de Mobilitat

La proposta incloïa també la reclamació, al Ministeri de Foment del Govern Espanyol, de “finalitzar les obres de l’Estació Martorell Central per tal de convertir-la en una veritable estació intermodal entre els serveis de Rodalies RENFE i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), tal i com estava previst des del seu inici”.

Foment tenia previst construir un enllaç directe entre l’estació de Renfe i la de Ferrocarrils i, deu anys després, encara està pendent de construcció. Lluís Esteve va recordar que “la part més important de la inversió, com és el cobriment de vies, ja ha estat realitzada, deixant l’espai preparat per la nova estació i la connexió de les andanes, una actuació que ja disposava d’un projecte realitzat per l’INECO i treballat conjuntament per l’Ajuntament i la Generalitat”.

Els partits de l’oposició van votar a favor de la moció. Lluís Tomás, portaveu del PSC, va comentar que “sempre ens trobarà al costat per reclamar aquestes millores i anar on sigui, però creiem que seria important afegir, a més, actuacions per reduir l’impacte acústic a barris com Can Cases o Buenos Aires”.

Lluís Tomàs, portaveu PSC

José Simón (Movem Martorell) va considerar que “hi estem d’acord, i encara proposaríem ser més ambiciosos, i incloure una estació de busos centralitzada, una millora del transport des del nucli urbà als polígons industrials, potenciar el bus urbà, la bicicleta i els camins escolars”.

José Simón, portaveu Movem Martorell

El portaveu popular, Vicente Casal, va justificar que “moltes inversions de Foment es van paralitzar amb la crisi, però en defensa de l’interès dels habitants de Martorell votarem a favor. Martorell és dels pocs pobles que té 2 tarifes de preus diferents per al transport públic”.

Vicente Casal, portaveu PP

També va votar a favor de la moció el regidor de Som Martorell, Sergio Rodríguez, qui va dir que “des del nostre partit hem preguntat en altres plens sobre aquest tema perquè ens interessa saber com avança, i demanem que es facin actuacions”.

Sergio Rodríguez, portaveu Som Martorell

El regidor Esteve va aclarir que, dins dels acords, es va aprovar demanar “l’execució d’actuacions per minimitzar l’impacte acústic dels trens als barris de Can Carreras i Camí Fondo i allà on hi puguin haver afectacions”.

S’aproven tres mocions més

Durant la sessió es van aprovar tres mocions més. Els grups de govern en van presentar una de suport a la vaga de dues hores convocada pels sindicats UGT i CCOO per al 8 de març amb el lema ‘Vives, lliures i unides per la igualtat’. Aquest punt vol posar fi a l’actual bretxa salarial entre dones i homes a Catalunya. Avui, a Catalunya, els homes cobren una mitjana d’un 24% anual més que les dones i que aquesta diferència afecta especialment les ocupacions amb menys retribució. Tots els grups van votar a favor, excepte el PP, que ho va fer en contra.

També va tenir el suport unànime de tots els grups municipal la moció dels grups del govern per tal que Martorell sigui reconeguda com a Ciutat Amiga de la Infància, adherint-se al programa de Ciutats Amigues de la Infància liderat per la UNICEF i que aposta pel disseny de polítiques públiques eficaces basades en la Convenció sobre dels Drets de la Infància.

Finalment, el PSC –amb l’adhesió de Movem Martorell i Som Martorell- va presentar un proposta per reclamar l‘establiment d’un sistema públic de pensions amb major capacitat de redistribució i reducció de les desigualtats. El text denuncia que “les polítiques del PP representen una amenaça per al sistema públic de pensions”, que ha suposat “un espoli permanent del Fons de Reserva de la Seguretat Social, que ha passat de comptar amb 66.815 MEUR l’any 2011 a tan sols 8.095 en l’actualitat”. El PDCAT i ERC també hi van donar suport. El PP va votar en contra.