Museus de Martorell recupera i posa en valor l’art ‘outsider’ de Neus Sala

1368
'Neus Sala: El Museu Íntim'
'Neus Sala: El Museu Íntim'

L’exposició Neus Sala: El Museu Íntim s’ha inaugurat aquest divendres al Muxart Espai d’Art i Creació Contemporanis. Un recull de les obres i objectes que omplien el pis de l’avinguda Germans Martí amb la carretera de Piera, que Neus Sala va llegar a l’Ajuntament de Martorell. Creacions catalogades com a art brut, marginal o outsider, que sovint es perden amb la mort de la persona, però que ara s’han volgut rescatar. La seva producció representa el seu món intern, el seu univers simbòlic. La mostra s’inclou dins el cicle ‘IntARTvenció’ i es podrà visitar fins al 28 de gener.

Cabell canós amb serrell tipus Cleòpatra, rostre pàl·lid, ulls ametllats i celles rectes de llapis negre. Era habitual veure-la a la inauguració de tot tipus d’exposicions a Martorell, sempre coqueta i amb els llavis pintats de carmí, mentre presumia de tenir un museu propi a casa seva. Neus Sala no va tenir una vida fàcil. Va patir la guerra, la mort del seu fill en estranyes circumstàncies i diverses operacions ocasionades per accidents. Una dona activa i apassionada de la música, el ball, l’escriptura i la jardineria, però el més interessant era el llegat artístic que amagava la seva llar.

Les parets i portes de la casa de Neus Sala estaven folrades de bitllets, butlletes de loteria, mapes, segells, recordatoris de comunió, cartes dels reis d’Orient i tot tipus d’elements seriats que inundaven el buit de forma compulsiva. Centenars d’envasos de plàstic, pintats i transformats en gerros, omplien les estances i prestatgeries. Cares de dona i flors emergien per tot arreu, pintades en objectes quotidians.

Segons la comissària Graciela García, “a vegades succeeix que en un espai íntim, per exemple en un pis, trobem coses inesperades, com en aquest cas. Són creacions de persones que sovint no tenen formació artística, però que s’aferren a l’art com a salvavides o canal d’expressió. Poc a poc, aquest art comença a inundar la seva llar, com va passar amb la Neus Sala”.

Graciela García, comissària de l'exposició

“Hem treballat l’exposició per crear una sensació afí a la que podria haver als pisos de la Neus; i hem aprofitat l’espai per ressaltar tres conceptes presents a la seva obra: la pulsió col·leccionista, l’ennobliment d’objectes vulgars i el seu univers femení”, ha dit García.

Graciela García, comissària de l'exposició

La també comissària Marta Miró ha qualificat el projecte de “diferent i original”, i ha agraït la confiança de l’Ajuntament de Martorell en aquesta “aposta arriscada”. També ha agraït la col·laboració de les treballadores de Museus de Martorell, així com de tota la gent que ha fet possible produir la mostra, en especial el psicòleg Xavier Reig i l’historiador Ferran Balanza.

Marta Miró, comissària de l'exposició

El regidor de Cultura, Museus i Patrimoni, Sergi Corral, ha destacat que “aquesta era una exposició esperada i merescuda, sobre l’art ric en imaginari d’un personatge singular i difícil d’oblidar al poble com la Neus Sala. Ella no hi és físicament, però avui el seu art té una  funció social, que és el que a ella li hagués agradat”.

Visita virtual a la casa de Neus Sala

L’exposició es complementa amb la visita virtual al domicili de l’artista a través del web espaineussala.com, on es pot experimentar el seu microcosmos particular: la meticulositat, l’esperit col·leccionista i la solitud. La visita ressegueix les estances, mantenint l’estructura original i destacant alguns elements. La pàgina web també apropa el visitant a l’art ‘outsider’, cada cop més reconegut a Europa.