‘Reacciona’ treballa l’amor sense violència i l’addicció a les pantalles a través del cine

232

La Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de Martorell posa en marxa la 3a edició del projecte Reacciona, un taller de cinema que vol facilitar el treball preventiu i educatiu, amb la temàtica de l’amor sense violència, l’addicció a les pantalles i el consum de xarxes socials. Aquest curs 2015-16, hi participen tots els instituts martorellencs i d’Escola d’Adults.

Reacciona 2015-16 és un taller de cinema adreçat a joves i té com a producte final la creació d’un curtmetratge sobre una de les dues temàtiques d’aquesta tercera edició: Estimar no fa mal, viu l’amor lliure de violència, i Pantallats i enxarxats? “El projecte permet als alumnes participants apropar-se i experimentar el llenguatge audiovisual d’una manera pràctica”, ha explicat la regidora de Joventut, Cristina Dalmau, qui s’ha mostrat molt satisfeta amb l’alt índex de participació de l’edició d’enguany.

Les aules convertides en plató de rodatge

Durant un temps, les aules es converteixen en plató de rodatge, sala de maquillatge i en cabina de muntatge. Els alumnes són els protagonistes de crear el guió, de la filmació i del muntatge final dels curts. “Els tallers es realitzen amb l’estreta col·laboració de centres i professorat, així com entitats i experts que donen suport actiu al projecte”, ha dit Dalmau.

El director de cinema, Jaume Fargas, s’encarrega del desenvolupament dels tallers als instituts, aportant els recursos humans i tècnics necessaris, introduint els joves participants en el món del cinema, donant a conèixer les diferents etapes, així com els diferents oficis que intervenen en la producció cinematogràfica.

Llenguatge audiovisual i sensibilització

La Regidora de Joventut ha afirmat que “el llenguatge audiovisual és idoni per treballar projectes de sensibilització perquè agrada als joves, és estimulant i nou, fomenta el treball en grup, la participació i l’experimentació d’emocions perquè t’obliga a posar-te en la pell de l’altre. Els alumnes han d’investigar, parlar amb experts, buscar informació, treballar-la i elaborar-la en imatges per explicar la temàtica, a la seva manera”.

Els joves són grans consumidors d’audiovisuals, cinema, televisió i Internet. Hi ha però una gran manca d’educació en la imatge i el llenguatge que habitualment no s’ensenya als instituts. Segons Jaume Fargas, director del taller, “els joves saben molt del món de la imatge però no saben posar-hi paraules, verbalitzar aquest llenguatge. Aquest és l’altre gran aprenentatge que els ha proporcionat el taller, la possibilitat de rodar un curtmetratge de cap a peus”.

Fases del projecte

El projecte Reacciona precisa de 26 hores repartides al llarg d’un trimestre. S’inicia amb una trobada de presentació del projecte entre els responsables del taller, la Regidoria de Joventut, el centre educatiu i el professorat implicat. A l’aula es desenvolupa el plantejament de la temàtica als alumnes a càrrec d’un expert. Els alumnes escriuen un guió basat en la temàtica, fan el rodatge del curtmetratge assessorats pels tècnics del taller de cinema i el muntatge del curtmetratge. Un cop finalitzat, es fa la difusió i s’organitza una projecció pública. El curtmetratge es presenta a festivals, concursos cinematogràfics, televisions i Internet.