L’Ajuntament de Martorell ha posat en marxa durant la pandèmia diverses campanyes de suport i ajuts econòmics directes per tal d’ajudar el comerç local a minimitzar-ne els efectes. La regidora de Promoció Econòmica i Comerç, Rosa Cadenas, diu que en aquests moments és fonamental reforçar el compromís amb els establiments de proximitat. Per això, recorda als martorellencs i martorellenques, especialment en aquestes dates prenadalenques, que a prop de casa hi ha de tot i que comprant al poble, tots hi guanyem.

La crisi sanitària de la COVID-19 ha impactat de ple en l’economia. Molts comerços i petites empreses estan patint-ne les conseqüències. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Martorell ha activat diverses línies d’ajut per pal·liar-ne els efectes. En què consisteixen i a qui s’adrecen?

La pandèmia ens està fent patir per la salut, però també per l’economia. Per minimitzar-ne l’impacte, vam veure essencial crear el Pla de Reactivació Econòmica i de Protecció Social de Martorell. Hem desplegat ajuts de 500 euros pels comerços tancats durant el confinament i que havien facturat menys del 50% respecte l’exercici anterior, i un ajut complementari de 200 euros si no havien aplicat cap ERO o ERTO. També hem activat un ajut directe, fàcil de sol·licitar i en un termini de cinc dies, de 1.500 euros per a bars, restaurants i centres d’estètica que van haver de tancar a l’octubre. I al novembre vam aprovar un ajut de fins a 3.000 euros als negocis creats aquest any dins el nucli urbà.

A banda dels ajuts econòmics directes, hem estat al costat del petit comerç ampliant la capacitat de les terrasses o suprimint-ne la taxa. I hem posat a disposició dels establiments maneres per seguir oferint els seus productes a domicili o per emportar.

La Regidoria de Comerç va posar en marxa a l’octubre la campanya ‘Martorell Obert per a Tu’ per tal d’incentivar les compres de proximitat. Quin ha estat l’objectiu?

Hi ha moltes maneres d’ajudar un negoci. Amb el confinament perimetral dels caps de setmana, vam veure que era un bon moment per recordar que podíem comprar a les botigues de Martorell, tenint en compte les restriccions i sense posar en risc a ningú. A Martorell tenim moltes opcions. Comprant al nostre poble, tots hi guanyem.

Durant el confinament, es va elaborar un mapa virtual del comerç martorellenc, que es pot consultar actualitzat al web del Molí Empresa, per poder fer comandes a domicili i per emportar. Ha estat una eina efectiva?

Sí. Cada cop més, la tecnologia ha de ser present al món del comerç. Cada vegada fem servir més el mòbil per consultar múltiples coses i volíem que també poguéssim consultar quina botiga tinc a prop de casa que em pugui oferir un servei que necessito. El mapa s’actualitza constantment i la gent ens transmet que ha estat una bona iniciativa.

Com es preveu la campanya comercial de Nadal i quines accions té previstes la seva Regidoria?

La campanya serà sorprenent. Estem en un entorn de foscor que no ens agrada, però per Nadal hem d’intentar ser positius. Tenim el poble molt il·luminat, radiant, amb música nadalenca per ambientar certs espais, activitats com La Màgia del Nadal, que no volem perdre encara que s’hagi de fer a través de mitjans tecnològics. Tindrem Cavalcada de Reis amb la modalitat que es permeti en aquell moment, tant l’alcalde com els membres del Patronat faran el possible perquè els nens puguin veure els Reis.

Pel que fa a la campanya comercial, volem que tots els martorellencs recordin les possibilitats comercials que hi ha al poble. Que les famílies rebin aquest imput d’una manera que encara no podem desvetllar, però que trobaran a la porta de casa seva.

El Molí Empresa està intensificant les accions formatives, d’orientació i inserció laboral per als col·lectius més vulnerables: aturats, dones i joves. Quin paper creu que juga l’entitat per la recuperació econòmica?

Volem potenciar els plans d’ocupació per als col·lectius més difícils d’incorporar al món laboral: aturats de llarga durada, dones que per motius familiars han deixat la feina, i els joves, que han de poder desenvolupar el seu futur. Poder ajudar aquestes persones a trobar feina pot contribuir a fer baixar la taxa de desocupació. 

Quins son els reptes pels propers anys que el comerç de Martorell ha d’afrontar?

De reptes en tenim molts, però per mi n’hi ha un de global: visualitzar el comerç de Martorell, donar valor al que tenim. El que tens al costat de casa a vegades sembla que no és prou i marxes al poble del costat a buscar el mateix. Hem de posar en valor el que tenim, unificar el sector, cohesionar els comerciants i que entenguin que té més sentit si ho fem tots junts. Hem de poder oferir tot tipus de campanyes que siguin efectives. Parlo de campanyes de vinculació dels ciutadans amb les botigues del seu poble, que sembla una evidència, però detectem que no passa. Creació de nous models de comerç, estar al dia i elaborar un futur amb novetats. Hem d’ajudar com sigui a que tots els comerços estiguin digitalitzats per poder vendre en línia i que no perdin oportunitats.