Sellés: “Els adolescents han d’aprendre dels seus errors i ser protagonistes de la seva vida”

381
Roser Sellés, coach
Roser Sellés, coach

La Regidoria d’Ensenyament, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha organitzat aquest dilluns al Complex Educatiu la xerrada ‘Adolescents: Movem fitxa!’. Emmarcada en el programa ‘I-tria. Informa’t, assessora’t i tria’, la sessió ha anat càrrec de Roser Sellés, coach i formadora, amb l’objectiu que les famílies prenguin consciència que els fills han de ser protagonistes de la seva vida.

La propera xerrada serà aquest dimecres, 27 de març, a les 17.00h, al Complex Educatiu amb el títol ‘(Re)Enganxa’t als estudis!’ per tal de sensibilitzar i motivar els participants perquè es matriculin en una formació que els proporcioni una titulació oficial. La sessió s’adreçarà a joves que estiguin realitzant una formació sense titulació oficial, joves estudiant el GES a centres de formació de persones adultes i joves que no estiguin estudiant.

De quina manera podem moure fitxa amb els adolescents?

La xerrada planteja la relació i la comunicació entre pares i adolescents, com trobar el seu talent i fer-los protagonistes de la seva vida. Per comunicar-nos millor hem de començar per escoltar-nos, gestionar-nos emocionalment, tenir més empatia, recordar quan nosaltres érem adolescents, i canviar la manera que teníem de comunicar-nos amb ells quan eren petits.

És complicat fer aquest canvi en la forma de comunicar-nos?

Sovint, quan són adolescents els seguim tractant com a nens i ells volen que els tractem com a adults. Ells volen llibertat, però encara no els veiem responsables. Hem de saber jugar amb tots aquests elements.

De quina manera podem jugar? Quines llibertats sí i quines no?

Dependrà molt dels valors de cada família, ja que no totes les famílies són iguals. Els podem donar llibertat si ens demostren que són responsables. Si són responsables cada vegada podran tenir més llibertat. Evidentment, hi ha d’haver unes normes i uns límits, que ells voldran transgredir, però hi han de ser.

L’educació a les llars ha anat canviant. Què hem fet bé i què estem fent malament?

Un dels principis del coaching és no jutjar; saber que no hi ha respostes correctes perquè cadascú en té les seves. El coach fa preguntes perquè cadascú trobi la seva pròpia fórmula. No totes les famílies són iguals, per això hem d’estar alerta, fer una escolta activa, observar i adaptar-nos a la realitat de cada família.

Com apliquem aquests consells a l’elecció del seu futur acadèmic?

Hem de trobar el talent dels nostres fills. No hi ha uns estudis que ens garanteixin el seu èxit professional, però tindrà èxit personal si fa alguna cosa que li agrada i se li dona bé. D’aquesta manera, serà molt bo, tindrà talent i el buscaran.

Què fem si no sap què li agrada?

Hem d’estar molt alerta. A vegades, el talent d’un nen el podem descobrir de molt petit, però el descartem per diverses raons. Tothom sap què li agrada, en qualsevol àmbit. A partir d’aquí trobar hem de trobar el camí.

Amb quin missatge vols que es quedin els assistents?

Que els escoltin, que estiguin molt atents, que pensin que el seu fill ha de ser responsable i protagonista de la seva vida. Els pares han d’educar-lo perquè ell pugui decidir i trobar el seu camí. Moltes vegades els pares volem intervenir amb la millor de les intencions, però l’únic que hem de fer és acompanyar-los en aquest procés de recerca.