Saliné i Griset expliquen a La Caserna el paper del mosaic i la ceràmica al Modernisme

746

Museus de Martorell ha organitzat aquest vespre a La Caserna la xerrada titulada Mosaic i ceràmica. El color de l’arquitectura modernista amb la Doctora d’Història de l’Art i experta en ceràmica Marta Saliné i el col·leccionista Jordi Griset. Saliné ha destacat la importància que suposa l’arribada del Modernisme per posar en valor el mosaic, la ceràmica i la rajola hidràulica, i com aquestes tipologies decoratives són les que aporten color a l’arquitectura de l’època. Griset ha explicat com sorgeix la col·lecció, una part de la qual s’exposa aquests dies a l’equipament, i els dos llibres que ha elaborat per reivindicar el pes artístic de la rajola hidràulica.

La xerrada s’emmarcava en l’exposició que es pot veure fins el proper 27 de novembre al Centre d’Interpretació del Patrimoni Històric La Caserna titulada Catifes de ciment. El món de la rajola hidràulica. La idea, segons explica Saliné, és “aprofitar l’exposició per fer una pinzellada al voltant de les diferències entre el mosaic hidràulic i d’altres composicions de mosaics, com ara el de tipus romà, el nolla o el trencadís, i definir-los bé”.

Mosaic i ceràmica, la nota de color en l’arquitectura modernista
La conferenciant ha destacat que l’arribada de la corrent artística modernista a casa “provoca una evolució espectacular de les arts aplicades, i posa de moda i en evolució el mosaic de ceràmica i el paviment, amb les seves variants. S’aplicarà a tot arreu, tant a nivell popular a les cases com en grans obres, i es plasmarà en una gran barreja d’elements”. Un aspecte cabdal serà que “aquestes tipologies de decoració seran les que aportaran la major dosi de color i barreja estilística dins l’arquitectura del moment”.

Griset: “el mosaic hidràulic és una forma d’art”
El paviment hidràulic, a cavall entre l’estètica i la funcionalitat, es genera a partir de ciment endurit amb l’acció de l’aigua, i d’aquí ve la seva principal diferència respecte la ceràmica. Jordi Griset s’ha encarregat de recopilar i promoure el mosaic hidràulic fins el punt de disposar d’unes 600 composicions. A la xerrada, ha explicat que la dèria col·leccionista el va portar a escriure L’art del mosaic hidràulic a Catalunya, i a fer recentment un segon llibre El modernisme per pintar. Mosaics hidràulics d’autor. Aquest darrer “és una selecció de 53 plantilles o mosaics d’autor, impresos en blanc per a que els lectors els pintin. A darrera hi ha els models acolorits pels seus creadors, arquitectes i cartellistes de l’època amb les respectives biografies”, explica.

Griset reivindica que “un dels objectius dels llibres, de l’exposició o de la xerrada d’avui és sensibilitzar la gent que les peces de mosaic hidràulic van ser dissenyades per arquitectes i cartellistes importants de l’època com ara Domènech i Montaner o Alexandre de Riquer i que, per tant, són art. Art que trepitgem”.