La factoria SEAT preveu crear un tercer torn a l’octubre i estudia ampliar plantilla

202
Factoria de SEAT a Martorell

L’automobilística SEAT preveu posar en marxa, a mitjans d’octubre, un tercer torn de la línia L1 a la fàbrica de Martorell, la que produeix l’Ibiza i l’Arona, per respondre a l’augment de la demanda del primer d’aquests models. Aquest fet implicaria la contractació de més personal. Fonts sindicals apunten que la intenció de l’empresa és incorporar un centenar de treballadors, mentre que el comitè d’empresa en reclama uns 250.

El president del comitè d’empresa de SEAT, Matías Carnero, ha confirmat les negociacions amb la direcció per ampliar la línia. Una noticia que Carnero, d’una banda, ha titllat de “bona, perquè vol dir que els mercats requereixen dels nostres models” en un moment delicat com l’actual per al sector, colpejat per la COVID-19.

Alhora, però, s’ha mostrat disconforme amb la direcció pel que fa a les xifres de nous contractats: “Defensem la creació del torn passant a plantilla entre uns 250 o 300 treballadors, però l’empresa ha proposat aquest divendres que siguin 100”. Per Carnero, “en una situació de necessitat, és una xifra desproporcionada a la baixa. No podem crear un torn amb 100 persones”.

Matías Carnero, president comitè d'empresa

L’augment d’un tercer torn la línia 1 respon a un repunt de les vendes de l’Ibiza. Carnero l’explica: “S’han ajuntat dos factors: per una banda, un petit increment de les vendes, i per l’altra, que els clients han seguit volent que els lliurem el cotxe després que, a causa de la pandèmia, estiguéssim mesos sense fabricar-lo”.

Matías Carnero, president comitè d'empresa

Carnero ha apuntat que direcció i comitè d’empresa tenen previst trobar-se el proper dijous per mirar de trobar “una solució intermèdia” pel que fa a la xifra de treballadors a incorporar en el nou torn.

Previsió de 357.000 vehicles venuts el 2020

SEAT preveu tancar el 2020 venent 357.236 vehicles fabricats a Martorell -uns 142.000 menys de la previsió inicial, segons càlculs de la secció sindical d’UGT-. Carnero veu el got mig ple: “són xifres positives, que volen dir que l’empresa ha aguantat bé la situació de pandèmia. Hem mantingut els llocs de treball, ara estem a plena capacitat i recuperant part del terreny perdut, per entrar al 2021 en estabilitat i equilibri entre producció i vendes finals”.

Tot i així, adverteix que “la pèrdua de 142.000 vehicles afectarà i repercutirà en negatiu per l’any que ve, perquè estarem en números vermells, uns 250 milions negatius a la conta de resultats”.

Matías Carnero, president comitè d'empresa

La plantilla de SEAT la composen uns 15.000 treballadors, dels quals uns 7.500 estan adscrits a producció. Aquest setembre, la línia 1 s’ha posat a treballar amb torns de matí addicionals durant tres dissabtes, per recuperar les pèrdues de producció durant l’estat d’alarma. A la línia 2 (SEAT León) s’ha habilitat un dissabte al setembre, i a la línia 3 (Audi A1) s’han afegit dos dissabtes aquest mes, en part per un increment de la demanda de 700 unitats, que han de lliurar-se abans d’octubre per qüestions relacionades amb la quota de CO₂.