Xavier Fonollosa: “Martorell és una peça clau per al planejament urbanístic del Baix Nord”

323

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el regidor de Planificació Urbanística, Medi Ambient i Habitatge de l’Ajuntament, Adolf Bargués, s’han reunit amb el director general d’Infraestructures i Mobilitat del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Xavier Flores, per a coordinar conjuntament l’elaboració del Pla General d’Ordenació Urbana de Martorell (PGOU), el Pla Director Urbanístic d’Infraestructures del Baix Llobregat Nord i el Pla Director Urbanístic de l’Activitat Econòmica del Baix Llobregat Nord.

Fonollosa explica que “la trobada ha servit per coordinar la tasca entre l’Ajuntament i la Generalitat perquè hi hagi una confluència en la redacció del projecte definitiu. La bona resolució d’aquestes tres figures de planejament urbanístic dibuixarà el futur de Martorell i la seva zona d’influència en aquest àmbit”.

El motor, com a fil conductor

El departament de Territori i Sostenibilitat està elaborant aquests dos plans de caràcter estratègic pensat per generar noves oportunitats en el desenvolupament econòmic i territorial. La seva missió és coordinar l’ordenació urbanística del territori establint determinacions sobre el desenvolupament urbanístic i la mobilitat.

Fonollosa assegura que “tenim un element clau per l’economia local i comarcal que és Seat i la indústria de l’automoció i, per tant, entenem que des d’un punt de vista d’infraestructures i d’activitat econòmica necessitem dues figures de planejament que enforteixin el desenvolupament econòmic i de les futures infraestructures que l’han de recolzar en un futur”.

En el Pla Director Urbanístic d’Infraestructures s’inclou a set municipis del Baix Nord: Abrera, Castellbisbal, Castellví de Rosanes, Esparreguera, Martorell, Olesa de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires. En el document es contempla, entre d’altres, l’enllaç del futur cinturó oest de Seat amb la Ronda Vallès (B-40). Fonollosa reconeix que “dibuixar avui aquest vial és molt important per al desenvolupament de Seat i del sector de l’automoció o l’intercanvi de mercaderies. En els dos plans, Martorell és una peça clau per al planejament urbanístic del Baix Llobregat Nord”.

El Pla Director de l’Activitat Econòmica del Baix Llobregat Nord afecta als municipis d’Abrera, Martorell i Sant Esteve Sesrovires. Estudiarà concretament l’àmbit delimitat per l’autovia A2 a l’est; la carretera B-224 al sud; el vial Seat a l’oest i, al nord, el que limita amb la futura traça del Quart Cinturó i el torrent gran d’Abrera.

L’objectiu és crear un nou sector empresarial i abordarà tant la connectivitat de la zona com la preservació dels seus valors ambientals. Fonollosa explica que “és un pla que equipara un model territorial al darrera amb la combinació dels plans locals i alhora dibuixa quin és el model territorial des d’un punt de vista econòmic que han de suportar els municipis d’aquesta indústria en la nostra zona”.

Els tècnics municipals de cadascun dels ajuntaments col·laboren amb el departament de Territori i Sostenibilitat en la redacció del projecte.

La revisió del PGOU, en el tram final

L’Ajuntament va iniciar, fa quatre anys, un procés d’anàlisi, treball i participació ciutadana per a la revisió del PGOU que culminarà amb l’aprovació d’un nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM).

“Aquest pla, que dibuixa el Martorell per als propers 25 anys des del punt de vista urbanístic, el fem de braçet de la Generalitat, que és qui n’acabarà fent l’aprovació definitiva”, apunta l’alcalde.

El primer pas per arribar al nou POUM va ser el setembre de 2012 amb l’aprovació del Programa de Participació Ciutadana en sessió plenària. El govern municipal espera assolir el màxim consens possible en l’aprovació inicial i provisional del POUM prevista per aquest any 2016.